© Gyldendal

Kender du grøn keto?

Med grøn keto får du masser af grøntsager og sunde fedtstoffer. Men hvordan er det forskelligt fra traditionel keto? Find ud af, om det er noget for dig her.

5. marts 2020 af Benjamin Creative for Gyldendal

Keto-diæten er gennem de sidste par år blevet mere og mere populær. Diæten, der oprindeligt var tiltænkt som en diæt til hjælp for børn med epilepsi, fokuserer på proteinrig kost med lavt kulhydrat, så kroppen forbrænder fedt og kommer i en tilstand, man kalder ketose.

I bogen 'Grøn keto', der netop er udkommet på forlaget Gyldendal, taler forfatterparret bag, diætist Alice Apel Hartvig og ernæringsekspert Majbritt Louring Engell, for, at du i stedet prøver en version med langt flere grøntsager kombineret med faste – det kan du give dig i kast med ved at prøve deres 3-ugers grønne keto-kur.

Men hvad er grøn keto helt præcist? Hvordan adskiller det sig fra den traditionelle diæt? Og er det noget for dig? Det kan du blive klogere på her.

Hvad er grøn keto?

Hvor traditionel keto i grove træk handler om en begrænsning af visse grøntsager og giver dig frit kalorieindtag, arbejder grøn keto med lang flere grøntsager, sunde fedtstoffer og periodisk faste. 

Fordi grøn keto for eksempel giver dig et bredere udvalg af grøntsager, misser du ikke vigtige næringstoffer, som du har brug for til dit immunforsvar og dine tarme. Samtidig er de sunde fedtstoffer, som blandt andet avokado, mayonnaise, nødder og olivenolie, vigtige for at mindske risikoen for livsstilssygdomme. 

I grøn keto er der også indlagt enkelte periodiske fasteforløb – altså ikke hele fastedage, men halve dage, hvor du faster. De hjælper dig med at forbrænde fedt og dæmpe inflammation.

I 'Grøn keto' får du kun klimavenlige opskrifter med fjerkræ, fisk, æg, nødder, kerner, sunde fedtstoffer og masser af grønt.

© Gyldendal

Det må du spise 

Selvom det måske kan virke skræmmende med en diæt eller kur, får du med grøn keto ret stor frihed til at spise lækker mad, der mætter og smager. Den store forskel er, at kulhydrater som for eksempel pasta, ris og kartofler bliver udskiftet med friske grøntsager, mens rødt kød udelukkes og frugt holdes på et minimum grundet det høje indhold af frugtsukker. 

Har du familie og børn, kan det også virke som meget planlægning, hvis du er på grøn keto. Det skal dog ikke afholde dig fra det, da det er ret nemt at variere maden, så andre kan få deres kulhydrater. For eksempel kan I stadig få boller i karry, hvor du bare får blomkålsris til, mens resten af familien får almindelige ris. 

Følger du 3-ugers kuren i 'Grøn keto', får du endda en fridag i to af ugerne, hvor du må spise lige det, der passer dig. Det giver dig mulighed for at tage ud at spise med vennerne, tage til en fest eller få et stykke lækker kage. 

Et grøntsagsbrød giver mæthed, har lavt indhold af kulhydrat og er rigt på protein. Få den nemme opskrift i bogen 'Grøn keto'.

© Gyldendal

Derfor skal du prøve grøn keto

Keto er en diæt til dig, der der gerne vil tabe dig nogle centimeter om maven på en effektiv og sund måde. Vil du ikke kun tabe dig, men omlægge din livsstil, kan grøn keto være en fin kickstarter, da det giver dig en god fornemmelse for sunde fedtstoffer og gode råvarer, mens du samtidig finder ud af, hvad der fungerer bedst for dig.

Vil du holde vægten efter dit vægttab med grøn keto-diæten, får du i 'Grøn keto' råd og vejledning til, hvordan du bærer dig ad efterfølgende, så du holder fast i de gode vaner og får en balanceret, næringsrig kost. På den måde kan du gennem de 60 opskrifter blive inspireret til, hvordan du ikke tager de tabte kilo på igen.

© Gyldendal

GRØN KETO af Alice Apel Hartvig og Majbritt Louring Engell

Grøn keto genstarter dit stofskifte og giver dig maksimal fedtforbrænding, så du opnår et hurtigt og effektivt vægttab uden sult.

Grøn Keto er en 3-ugers kur, som gentages i så lang tid, du har brug for det til at opnå dit ønskede vægttab. Med 60 saftige opskrifter, får du inspiration til mad med masser af grøntsager, der fodrer din krop med vitaminer og mineraler og skaber et sundt og velfungerende tarmmiljø samt booster dit hormonsystem, så det kan bekæmpe kronisk inflammation og gøre din krop rask.

Køb, og læs mere om bogen online på gyldendal.dk eller i din lokale boghandler.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: