Guide til kantinemaden

Pas på kantinemaden. Det er ikke altid, at din sundhed har været udgangspunktet, når personalet har sat menuen. Læs her, hvordan du kommer sund og slank gennem kantine-menuen.

16. august 2010

Morgenmad

Der er ingen ben i at spise sin morgenmad i en kantine, for så godt som alle kantiner har et rigt udbud af sunde morgenmadsprodukter at byde på. Det, der er sundt og godt derhjemme, er også fint i kantinen, så sørg for at tage for dig af morgenmadscerealier, grovbrød, frugtsaft og mange af de andre lækre madvarer. Styr uden om de usunde fristelser i form af wienerbrød, fede oste, tykke smørlag og andre fedtbomber.

Og hold også lige igen med kaffen - 1-3 kopper i løbet af dagen bør være nok, for at holde motoren kørende.

Frokost

Udvalget i frokostkantinen kan variere meget fra kantine til kantine, spændende fra højt belagt smørebrød, til "smør selv bord", lune retter og store salatbarer. I mange kantiner er der masser af sunde muligheder, men vær alligvel opmærksom på, at noget kantine-mad kan være ret fed.

Smørebrød

Som grundregel bør du undgå færdigsmurt smørebrød, for fedtindholdet er langt over, hvad der er hensigtsmæssigt. Kan du få kantinepersonalet til specifikt at smøre brød til dig, kan fedtprocenten bringes ned, men rigtig optimalt bliver det sjældent.

Et bedre alternativ er, selv at smøre brødet og bevidst fravælge fede pålægstyper, fedtstof på brødet og lignende kaloriebomber. Rugbrød med magert kødpålæg, en tyk skive groft brød med en enkelt skive ost o.l. er fornuftige alternativer til det gængse smørebrød.

Varm mad

Serveres der varm mad i frokostkantinen, gælder det om at være ekstra varsom. Med mindre din kantine er særligt sundhedsbevidst og laver fedtfattig mad, så kan det sandsynligvis svinge meget fra dag til dag, hvor fed dagens varme ret er. Vær opmærksom og spørg evt. personalet.

Sørg generelt primært for at spise grove brød- pasta- og ris-varianter, hvis det er muligt og skær ned på fedt kød, sovs og de usunde fedttype, hvis den slags stadig findes i din kantine. Nøjes desuden med at tage én portion, også selvom du har betalt for maden og må spise til du revner - og snup et stykke frugt til dessert.

Salatbar

Mange kantiner har en fin salatbar. Gælder det også din kantine, er der potentiale for at få en sund frokost. En stor skål salat suppleret med et par store skiver grovbrød, rugbrød med magert kødpålæg og masser af vand til er et fremragende frokostmåltid. Styr udenom salater, der er overhældt med olie og spar på salatdressingen. Hvis det er muligt, så vælg grove salatingredienser som blomkål, broccoli og andre grønsager med bid i. Pas på oliven, brødcroutoner og fetaost, der rummer meget fedt.

Aftensmad

Der gælder stort set det samme for aftenkantinen som for frokosten. Ofte er der dog lagt ekstra meget fokus på varme retter, der er nemme at lave til mange - fx sammenkogte retter, der er svære at bedømme lødigheden af. Vil du være på den helt sikre side, bør du medbringe din egen madpakke, men synes du, at det er for kedeligt eller besværligt, så gælder det om at følge anbefalingerne fra frokostafsnittet.

Mellemmåltider

Der er kun godt at sige om mellemmåltider, forudsat at de er nogenlunde sunde. Derfor er det bare med at benytte chancen, hvis du har adgang til en kantine, hvor det er muligt at købe lidt frugt, en skive brød med magert pålæg eller anden mad, der kan fylde lidt energi på kroppen.

Ud fra et økonomisk synspunkt vil du dog i de fleste tilfælde være bedre tjent med at medbringe dine egne mellemmåltider. Desuden øger det chancen for, at du husker at snuppe et mellemmåltid, når sulten melder sig.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor vil du helst tilbringe sommerferien?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: