Protein findes fx. i alle former for kød og fisk, men også i bælgfrugter, æg og magre mejeriprodukter.

Kød og fisk

5. november 2010 af I FORM

Protein har været mistænkt for at fremme knogleskørhed, men i praksis er dokumentationen mildest talt svag, og noget tyder på, at du ligefrem kan have gavn af ekstra protein.

For ca. 10 år siden konkluderede engelske forskere på baggrund af det store Framingham Osteoporosis Study, at selv om et stort proteinindtag øger kalciumudskillelsen, så fremmer det ligeledes opbygningen af et stærkt skelet. Det lyder jo lidt selvmodsigende, men i praksis lader det til, at de gevinster, du opnår med et højt proteinindtag, fx for muskelmassen, opvejer den ekstra kalciumudskillelse.

Her finder du det

Alle former for kød og fisk. Bælgfrugter, æg samt magre mejeriprodukter er også gode kilder.

Proteiner er super vigtige for kroppen og dens funktion. Se her, hvorfra du får flest proteiner

Så meget skal du have

Gå efter at få 1-1,5 gram protein pr. kilo, du vejer.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor vil du helst tilbringe sommerferien?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: