Folin styrker hukommelsen

B-vitaminet folinsyre er normalt noget, du skal huske at tage, hvis du er gravid. Nu viser det sig imidlertid, at mangel på folinsyre tredobler risikoen for demens blandt ældre.

25. april 2012 af I FORM-redaktionen

Forskerne har fulgt 518 personer gennem to år, og det viste sig, at de personer, der havde det højeste niveau af folinsyre i blodet, havde signifikant lavere hyppighed af demens end dem, der havde lavt niveau eller slet ingen folinsyre i blodet.

Det er ikke svært at få mere folinsyre ind i sin daglige kost. Se her, hvilke fødevarer du skal fylde i indkøbskurven.

Her finder du folinsyre:

Papaja 116 mg
Et glas appelsinjuice, 250 ml 72 mg
Grønne ærter, 250 ml 56 mg
Broccoli, ca. en kaffekop 84 mg
Asparges, 4 stk. 89 mg
Linser, kogte, ca. en kaffekop 179 mg
Spinat, 250 ml 263 mg

Edamane (sojabønner), 250 ml 200 mg

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvilket sundt råd har du sværest ved at følge?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: