Fisk uden fiskeolie

Der er langt færre omega-3-fedtsyrer i opdrætsfisk end i de vilde fisk.

1. marts 2009 af I FORM

Det vigtige er at gå målrettet efter de vildtlevende fisk, for problemstillingen er den samme som med kødkvæg: Opdrættede fisk indeholder mange flere planteolier end tidligere, fordi de
fodres kunstigt op med majsprodukter, så fiskekødet fyldes op med omega-6 på bekostning af omega-3.

En undersøgelse fra DTU Aqua peger på, at der er langt færre omega-3-fedtsyrer i opdrætsfisk end i de vilde. Især de nye eksotiske fisk som pangasius og victoriafisk er opfodret med planteolier, mens laks, ørred, makrel og sild altid er gode kilder til omega-3.

Selv om omega-3 kaldes fiskeolie, er det ikke fiskene, men det planteplankton, de spiser, der er kilden til de sunde stoffer. Via planktonspisende dyr vandrer omega-3-fedtsyrerne gennem fødekæden frem til stadig større fisk og havpattedyr, og derfor koncentreres de i særlig store mængder i fede fisk og i mindre grad i magre fisk.

De mest kendte omega-3-fedtsyrer hedder EPA (eicosapentaen-syre) og DHA (docosahexaen- syre). Det er dem, som findes i fisk og anden havføde samt i kosttilskud. Du kan selv danne en smule EPA og DHA ud fra forstadiet alfa-linolensyre (ALA), der er planterigets svar på fiskeolie. Den findes i bl.a. avocado, rapsolie, hørfrøolie, valnødder, mandler og tangprodukter.

Det er bare ikke nok. Dit stofskifte omdanner kun omkring 15 procent af ALA til rigtige fiskeolier som DHA og EPA. Fx skal du indtage hele 25 g rapsolie, svarende til 221 kcal, om dagen for at opnå maksimal beskyttelse mod fx belastningsskader. 100 g laks indeholder 177 kcal og giver dig samme dosis fiskeolie.

Er du striks med kalorierne, kan et par fiskeoliekapsler opfylde dit behov for bare 36 kcal. Men benyt endelig også hørfrøolie, avocado, valnød og mandel i madlavningen. Et karakteristisk træk ved den sunde middelhavskost er netop dens høje indhold af ALA.

Desværre kommer vi ikke uden om forureningsproblematikken. Især store rovfisk kan indeholde kviksølv, pcb, dioxin m.m. Gravide skal passe på metylkviksølv, fordi det kan nedsætte barnets evne til at lære, huske og koncentrere sig. Fosteret er så følsomt, fordi hele 70 procent af hjernen anlægges i fosterlivet. På Færøerne har forskerne fundet en sammenhæng mellem barnets udsættelse for kviksølv som foster og lidt lavere intelligens i 7-års alderen.

Derfor skal du gå efter fisk fra forskellige geografiske lokalisationer, spise forskellige typer og fortrinsvis vælge de unge fisk. Dåsetun indeholder mindre kviksølv end de store, ferske tun, der bruges til sushi. Dåsetun fremstilles nemlig af små tunfisk. Nogle af de bedste valg, både forureningsmæssigt og fredningsmæssigt, er dog makrel, laks og sild.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: