Får du kalk nok?

Så meget skal du spise af følgende madvarer for at dække dit daglige kalkbehov fuldt ud

10. august 2011 af I FORM

Mælk, tykmælk og yoghurt: 600 g
Skæreost: 5 skiver
Sardiner i olie: 200 g
Hytteost 20+: 400 g
Lys chokolade: 450 g
Grønkål: 450 g
Tørret figen: 450 g
Broccoli: 900 g

Mens kalciumbehovet normalt kan dækkes gennem kosten, er det for mange mennesker svært at få dækket det daglige behov for D-vitamin. især om vinteren og hvis man ikke kommer ud i solen. Hører man til dem, der ikke spiser fed fisk og sjældent lader solen ramme nøgen hud, kan det anbefales at tage tilskud af D-vitamin.

Gode kilder til D-vitamin

  • Sollys: En halv time i ansigt og på arme dækker behovet om sommeren. Evnen til at omdanne sollys til D-vitamin falder med alderen.

  • Fede fisk: Laks, ål, sild, hellefisk og sardiner.

  • Fiskerogn: Alle slags rogn.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: