Få mest ud af kålen

10. januar 2011 af I FORM

Skær kålen i fine strimler, før du spiser den. Når kål snittes, udvikler de sunde stoffer sig, så kålen bliver endnu sundere. Spis også gerne kålen rå eller let dampet så ofte som muligt. Kraftig tilberedning går ud over indholdet af plantestoffer. Tyg kålen godt, når du spiser den. Enzymer i vores spyt har positiv indflydelse på, hvor godt du udnytter de sunde næringsstoffer.

Luft i maven?

Bare rolig, det er værst i starten. Hvis du jævnligt spiser kål, vil dit tarmsystem vænne sig til det, og du vil få mindre luft i maven. Indtil da kan du forsøge at blanchere kålen og fryse den ned, et par dage før du spiser den. Det hæmmer gasproduktionen. Du kan også spise krydderurten bønneurt sammen med kålen. Den virker lettere fordøjelsesfremmende og kan dæmpe kållugten. Husk i øvrigt at tygge kålen godt, så den lettere ryger igennem dit fordøjelsessystem.

Læs mere: Sådan slipper du af med oppustet mave

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor vil du helst tilbringe sommerferien?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: