Drik mere, end du har lyst til

Selv om du ikke føler dig tørstig, er det vigtigt, at du drikker alligevel.

3. februar 2009 af I FORM

Som hovedregel skal du drikke mere, end du egentlig her lyst til, hvis du sveder meget. Almindeligt vand er udmærket og lang bedre end sodavand eller cola. Det skyldes sukkerindholdet. Væske med større mængder sukker i strander i maven. Her skal væsken først fortyndes, inden den kan glide videre ud i tarmen. Og det er først her, vandet optages i kroppen.

Har du brug for væske og energi, fx under eller efter en sportspræstation, kan en energidrik være et udmærket kompromis. Den indeholder specielle sukkermolekyler, som binder mindre væske end almindeligt sukker, og derfor strander væsken ikke i maven.

Sveder du meget mister du ikke alene vand, men også salt. Og det er vi mennesker ikke ret gode til at mærke. Derfor er det en god ide at tilsætte lidt salt til den væske, du indtager efter hård præstation, dog ikke så meget, at væsken smager salt. En knivspids salt til en liter er en passende mængde.

Også i andre situationer har den naturlige regulering svært ved at følge med. Det gælder fx i stærk kulde. Kold luft er meget tør, og det betyder, at den trækker fugtighed fra lungerne. Og dermed mister man ekstra meget væske via udåndingsluften. Uden at føle synderlig tørst.

I disse situationer er det en ekstra god ide at drikke meget væske, og generelt er det en god ide at sørge for at få væske nok dagen igennem. Gerne almindeligt vand. Mange har fx en flaske med koldt vand stående i køleskabet.

Selvom det er vigtigt at drikke godt med væske, gælder også her alt med måde. I opladningen til stævner har mange atleter en tendens til at fylde sig med vand i den tro, at de kan pumpe kroppens væskedepoter fulde af vand. Da vi mennesker ikke er kameler er det desværre en hovedløs gerning, der i værste fald kan resultere i, at kroppen taber en masse af de mineraler, der indgår i væskereguleringen, og det kan i værste fald medføre kramper og fuldstændig fysisk kollaps. For at undgå dette er det fornuftigt at føre lidt regnskab over sit væskeindtag, og maksimalt drikke 3 til 4 liter om dagen, selv i dagene op til et maratonløb eller lignende.

Vand gør dig mæt

Hovedreglen er, at der er bedre at drikke for meget vand end for lidt. For lidt væske kan bl.a. medføre, at du får hård mave.

Det er svært at få for meget væske, fordi nyrerne automatisk vil regulere mængden ved at gå i gang med at producere mere urin.

Har du drukket (for) meget væske, tager det som regel fire-seks timer inden den er tisset ud af kroppen igen. Hvis du er på slankekur, har vand ydermere den fordel, at det bidrager til mæthedsfornemmelse, uden at det bidrager med en eneste kalorie.

Nogle stoffer i kosten virker på nogle mennesker lettere vanddrivende. Det gælder bl.a. kaffe, te og alkohol. Det samme gør sig gældende for naturlægemidler, der indeholder bl.a. padderokke, løvetand og brændenælde. Den vanddrivende effekt opstår enten gennem direkte påvirkning at nyrerne eller gennem påvirkning af hjernen, som derefter giver nyrerne besked på at udskille mere urin. Det sidste et tilfældet med alkohol og kaffe, hvis koffeinindhold påvirker hjernen hos personer, der er uvante med at indtage drikkene..

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler