Boost dit immunforsvar

- med kombinationen: nødder og broccoli.

6. juli 2010 af I FORM

Selen & sunde plantestoffer


Paranødder er en helt fantastisk kilde til selen. Sporstoffet selen er ligesom broccoliens mikroskopiske plantestoffer kendt for at booste immunforsvaret. Forskere har dog fundet ud af, at de to stoffer i samspil med hinanden bliver ekstra potente. I reagensglas var makkerparret fx 13 gange bedre til at bremse kræftcellers vækst, end hvis stofferne blev indtaget hver for sig.


Her er et andet (spiseligt) trick til et stærkere immunforsvar. 

Tips

Lav en broccolisalat af broccolibuketter, mager græsk yoghurt, tørrede tranebær og grofthakkede paranødder.

Har du prøvet vores broccolisalat med bacon, rødløg og feta? Den er smaddergod!

Alternativer

Tomater og broccoli er et lige så stærkt makkerpar som paranødder og broccoli. I stedet for paranødder kan du også bruge hørfrø eller sesamfrø eller spise broccolien sammen med fisk og skaldyr, der ligeledes er rige på selen.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: