Hjernen er den usynlige supermagt, der styrer din sult og sukkertrang

4 små kosttips

Sådan spiser du dig slank og sund.

6. juli 2010 af I FORM

  • 1. Lyt til din sultfornemmelse
  • Drop kostplanen og kalorietællingen, og lyt til din krop i stedet. Den fortæller dig, hvornår du skal spise, og hvor meget du skal spise.

    Ret opmærksomheden mod din mave, slap af i mavemusklerne, træk vejret med maven, og spørg så dig selv: Hvor sulten er jeg egentlig lige nu? Spis, når du er sulten, stop, når du ikke er sulten mere, vent med at spise, til du er blevet sulten igen. Så let er det faktisk.

  • 2. Byt 100 gram brød ud med 100 gram grønt
  • Du kan tabe 8-9 kg på et år alene ved at erstatte 100 g brød om dagen med 100 g grønsager. Det virker især, hvis det er 100 g lyst brød, du erstatter med grønt.

    Forudsætningen er, at du nu har for vane at spise en del brød, som du så kan skære lidt ned på. Du kan fx lade være med at spise ekstra brød til frokosten og til gengæld spise mere af salaten. Denne lille vaneændring kan hen ad vejen føre til et ganske stort vægttab, når du bliver ved med det hver dag.

  • 3. Drik lækker te til maden i stedet for vin
  • Du kan tabe dig og samtidig sænke din risiko for brystkræft ganske effektivt, hvis du begynder at drikke te i stedet for vin til maden af og til. Det er relevant, hvis du er en af dem, der har for vane at nyde fx et par glas god vin med din mand eller kæreste flere gange om ugen.

    Te kan nydes på samme måde som vin, og det smager fortrinligt sammen med god mad. Te er fri for kalorier og indeholder mange sunde stoffer. Alkoholen i vinen hæmmer din fedtforbrænding, virker kræftfremkaldende og giver overflødige kalorier. En kop te i stedet for et glas vin om dagen fører til et vægttab på 3-4 kg på et år.

  • 4. Spis et æble mere
  • Æbler er sprængfyldt med sundhed. Et enkelt æble mere om dagen sænker din risiko for hjerte-kar-sygdom med 5-10 pct. Du kan også spise andre frugter i stedet for æbler.

    Pointen er, at blot lidt mere frugt har en stor effekt på risikoen for hjerte-karsygdom. Tidligere troede man, at det især var sundt at spise grønsager, men frugt er lige så sundt. Hvis frugten erstatter fx slik eller kage, så kan det føre til et effektivt og synligt vægttab. Hvis du fx erstatter 50 g slik om dagen med et æble, vil du i løbet af et år kunne opnå et vægttab på 5,6 kg uden at lave om på andet.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor vil du helst tilbringe sommerferien?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: