10 madvarer der skaber kronisk inflammation

Kend alle de råvarer, som du skal holde dig fra, hvis du vil spise antiinflammatorisk.

Nogle madvarer virker pro-inflammatorisk: De får inflammation til at blusse op. De er svære helt at undgå, men hvis du sørger for, at de fleste af dine madvarer er antiinflammatoriske, har du taget et vigtigt skridt mod et længere og sundere liv.

Se her, hvilke madvarer der indgår i en antiinflammatorisk kost

Disse madvarer trækker i den gale retning

1. Vegetabilske fedtstoffer

Olier som majs-, vindrue­kerne-, tidsel- og solsikkeolie er nogle, du skal holde dig fra. Brug i stedet olier som oliven-, avocado- og rapsolie.

2. Rødt kød
Det er særligt kød fra dyr, der er fodret med kraftfoder og altså ikke har været på friland, du skal være opmærksom på.

3. Sukker i alle former
Sukker i slik, kager, chokolade og kiks er desværre også på den sorte liste over fødevarer, du ikke må indtage, hvis du spiser antiinflammatorisk.

4. Raffinerede produkter
Du må også vinke farvel til hvidt brød, hvide ris og hvid pasta. Vælg derfor i stedet fødevarer med mere fuldkorn.

5. Forarbejdede kødprodukter

Det er bl.a. pålæg og pølser, du skal holde dig fra.

6.Alkohol

Alkohol i større mængder går heller ikke, hvis du spiser antiinflammatorisk.

7. Fede mejeriprodukter

8. Kartofler (især de bagte)

9. Salt

10. Slik

Artiklen er bragt i I FORM 13/2011.

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Prøv 30 dage gratis


Newsletter background