Optimér din fordøjelse med et nemt og lækkert mellemmåltid

Sådan får du fordøjelsen i topform

For at du kan optage flest mulige næringsstoffer og vitaminer, er det vigtigt, at du spiser varieret med et højt indtag af fibre.

5. februar 2015 af I FORM-redaktionen

Din fordøjelse er vigtig. Ikke kun fordi, det er ubehageligt at have forstoppelse, men fordøjelsen skal fungere for, at du kan optage de vigtige vitaminer og næringsstoffer, din krop har brug for – så du har de allerbedste forudsætninger for at have det godt.

Ernæringsekspert Louise Bruun kalder endda "fordøjelsen for din anden hjerne", så det er altså ikke et subsidiært sundhedsområde. Hun fortæller her, hvorfor fordøjelsen er så vigtig, og hvad fibrene konkret hjælper med.

Hvad kan du gøre for at få din fordøjelse til at virke optimalt?

  • Dyrk motion dagligt – det sætter gang i forbrændingen og stimulerer fordøjelsen.
  • Drik rigeligt med væske – det hjælper din krop til at udnytte madens kostfibre bedre, så du undgår forstoppelse.
  • Spis probiotiske fødevarer som yoghurt, der indeholder mælkesyrerbakterier – det fremmer en sund bakterieflora, så du får en bedre fordøjelse.
  • Spis både fuldkorn, frugt og grønt – det stimulerer din fordøjelse og holder maven i gang. Et godt tip: Kig efter Fuldkornslogoet, når du køber brød.


Hold fordøjelsen i gang med yoghurt, æble og fuldkorn

Optimér din fordøjelse med et nemt og lækkert mellemmåltid

  • Skær æblet i både og hak mandler groft. Bland det, og drys med lakridspulver.
  • Drys også lakridspulver på yoghurten.
  • Spis retten sammen med en Levebrød Proteinrig Rugbrødsbolle.


En god måde at sikre sig masser af fibre er ved at spise Levebrød fra Schulstad, som alle består af mindst otte procent fibre og masser af fuldkorn. Prøv også nyheden mange ting.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvilket sundt råd har du sværest ved at følge?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: