NYHED: Et helt nyt amerikansk studie viser, at det kan mindske ens risiko for at dø af alverdens sygdomme med hele 22 pct, hvis man spiser mange kostfibre - og især kostfibre fra korn. Ny nordisk forskning peger på, at specielt rug virker effektivt.
Kostfibre er vigtigere, end de fleste havde fantasi til at forestille sig: Et nyt amerikansk kæmpestudie afslører i dag, at mennesker, der spiser mange kostfibre, har hele 22 pct. nedsat risiko for at dø over en ni-års periode end dem, der spiser få. Overraskende nok er det især fibre fra korn, der ser ud til at batte - i modsætning til fibre fra fx frugt.
Kigger man isoleret på hjerte-kar-sygdomme, kræft, infektionssygdomme og luftvejssygdomme, har de mest fiberspisende kvinder hele 34 pct. lavere dødelighed mod 24 pct. hos mændene.
Størst livreddereffekt opnåede de mænd, der i snit spiste 29.4 g kostfibre om dagen, mens de mest sejlivede kvinder fik 25,8 g indenbords. I den gruppe, hvor dødeligheden var højest, fik mændene i snit 12.6 g kostfibre om dagen og kvinderne 10.8 g.
Danskere spiser i gennemsnit 19 g kostfibre om dagen, selv om sundhedsmyndighederne opfordrer os til at spise 30 g. Så noget tyder på, at der gemmer sig en oplagt mulighed for at forlænge gennemsnitslevetiden, hvis flere droppede de fiberfattige madvarer som fx hvid ris, hvid pasta og hvidt brød og valgte fuldkornsvarianterne i stedet.
Sådan får du flere fibre
"Noget tyder på, at det især er rugkernerne, vi skal satse på. Vores forskning viser nemlig, at det i høj grad er dem, der kan nedsætte dødeligheden".
Sådan fortæller Anne Tjønneland, afdelingsleder i Kræftens Bekæmpelse og leder af det fælles nordiske forskningssamarbejde i nordisk kost, HELGA, der står for "Nordic Health – Whole Grain Food". Arbejdsgruppen offentliggør meget snart sine resultaterne i Journal of Nutrition.
I følge den nye amerikanske undersøgelse gavner kostfibre især vores levetid på tre områder:
Kostfibre er spiselige, men ufordøjelige plantedele. Når du køber en madvare, er alle kostfibre slået sammen i én linje på varedeklarationen. Men måske burde varedeklarationerne skelne mellem flere forskellige slags. Planteriget er jo stort og rummer alt fra korn, løg og bælgfrugter til bær og frugt, og som det nye studie viser, virker de forskelligt.
At kornfibre har andre virkninger end fibre fra fx frugt, kommer ikke bag på Lars Ove Dragsted, professor og biokemiker fved Københavns Universitet. Han er en af landets varmeste fiber-fortalere og var blandt de første herhjemme til at detronisere de ellers så roste antioxidanter ved at påpege, at kostfibrene er væsentlig vigtigere for vores sundhed.
“Hele fiberproblematikken har længe fået lov at være for unuanceret. Rent kemisk er fibre meget forskellige alt efter, hvor de kommer fra, så det er måske heller ikke så underligt, de har vidt forskellige virkninger."
Læs om de forskellige fibertyper her!
Træningsmakker FW Frb/Nørrebro
24. maj - 23:54 |
24. maj - 20:41 | Sund vægt
24. maj - 20:16 | Kost og træning
23. maj - 15:09 | Sund vægt
24. maj - 20:41 | Sund vægt
23. maj - 13:47 | Kost og træning
21. maj - 11:59 | Løb
Træner du dine mavemuskler uden at se resultater? Måske ...
Vidste du, at du arver dine bryster? Kend dine bryster ...
20% af jer iform.dk-brugere har angivet, at netop jeres ...
Her er nogle af kræftforskernes bedste råd til at finde ...
Får du også ømme muskler og hovedpine efter otte timer ...