Cookie- og privatlivspolitik






Forebyggelse

Fodskader: Red dine fødder NU

Tjek fem fodskader og se, hvordan du fanger signalerne i tide og får føddernes sunde form tilbage.

1) Nedsunken forfod

Har du nedsunken forfod, er forfodens tværbue sunket ned og blevet fladere? Det kan gøre meget ondt, fordi de nerver, der går langs mellemfodsknoglerne, kan komme i klemme.

Hvorfor? Sko eller støvler, der er for smalle over tæerne og den forreste del af foden. Risikoen bliver meget større, hvis fodtøjet også har høje hæle, fordi det belaster forfoden meget.

Advarselstegn: Hård hud og ligtorne midt under forfoden. Ømhed hen over forfoden.

Hvad gør du? Du skal bruge fodtøj med god plads til forfoden. Du kan også dagligt træne musklerne i dine tæer og i den forreste del af foden, da bedre muskler kan kompensere for noget af fejlstillingen.

2) Knyster

Knyster kommer, hvis storetåen bliver skæv og peger ind mod de øvrige tæer. Så bliver forfoden bredere, og der dannes et fremspring, en knyst, på fodens inderside lige før storetåen. Knysten er ofte meget øm og væskefyldt og får ofte både hård hud og ligtorne.

Hvorfor? For smalt og spidst fodtøj, der skubber storetåen ind mod de øvrige tæer, så der opstår et skævt træk i tåens muskler.

Advarselstegn: En tå der tydeligt er ved at blive skæv, og som ikke retter sig ud, selv om du går med bare fødder. Hård hud og ømhed på fodens inderside lige før storetåen.

Hvad gør du? Det vigtigste er sko med plads til, at tæerne kan rette sig ud. Du kan også genoptræne den muskel, der fører storetåen væk fra de andre tæer ved at lave øvelser hver dag. Har du fået en rigtig knyst, kan det være nødvendigt at få den opereret væk.

3) Hammertå

En hammertå er en krum tå, hvor tåens yderste led peger nedad, mens det inderste går opad. Tåen bliver kortere, men fylder mere i højden. Det giver i første omgang hård hud og ligtorne både på tåens højeste punkt og på tåspidsen, det kan give fortykkede og nedgroede negle, og hvis man ikke gøre noget ved tåen, risikerer man, at leddene vokser sammen og stivner i den forkerte stilling. Hammertæer gør meget ondt.

Hvorfor? For små sko der klemmer tæerne.

Advarselstegn: En tå der ikke retter sig ud, selv om du ikke har sko på. Hård hud på tåspidsen og det højeste punkt. Ømhed.

Hvad gør du? Det vigtigste er sko med plads til tæerne, og du skal dagligt træne musklerne i tæerne ved at strække og bøje. Det kan være en god idé at gå til en fodterapeut og få lavet særlige indlæg til dine sko, der kan støtte tæerne i at finde den rigtige stilling.

4) Hælpudesyndrom

Hælpudesyndrom betyder, at noget af fedtet i hælens stødpude er forsvundet. Det giver smerter i hele hælen især når den belastes af hårde sko og hårdt underlag.

Hvorfor? Hælpudesyndrom kommer oftest, fordi foden er blevet udsat for for hårdt tryk i for lang tid. Det kan f.eks. være for lang tid i for hårde sko (træsko, stilethæle) på for hårdt underlag.

Advarselstegn: Smerter og ømhed i hælen.

Hvad gør du? Hælen skal aflastes ved altid at gå i bløde og stødabsorberede sko, der passer hælen godt. Lad helt være med at gå i hårde sko og meget højhælede sko. Få eventuelt lavet et indlæg til dine sko. Når du dyrker sport, er det ekstra vigtigt, dine sko er superstødabsorberende, og du bør aldrig løbe på hårdt underlag.

5) Stiv storetå

En stiv storetå er en tå, hvis led er vokset sammen. Tåen kan næsten ikke bøjes bagover, og det gør tit ondt i området. Det kan være et problem at løbe, fordi den stive storetå svækker fodens afsæt.

Hvorfor? Skaden kommer ofte af slidgigt i tåen, der kan være forårsaget af mange småskader.

Advarselstegn: Smerter, stivhed og hård hud under tåen.

Hvad gør du? Du kan beskytte og skåne tåen mest muligt. Det gør du først og fremmest ved at bruge stive såler, så tåen ikke bøjes mere end højest nødvendigt. Er du meget plaget, kan du hos en specialskomager få lavet en særlig sål, også kaldet en gængesål, der skåner leddet.

Af Anna Louise Stevnhøj

Skriv din mening

Login eller registrer for at bringe et indlæg

Digitale fordele for abonnenter
I FORM er et helt univers bestående af magasinet, et eksklusivt website, apps, Kostdagbogen, tema-magasiner til download og meget, meget mere.


Nyhedsbrev

Modtag ugens bedste nyheder, tilbud, konkurrencer og meget mere

Meget mere I FORM...

I FORM nr. 17/2014 er ude nu

Som abonnent kan du også læse dit I FORM på tablet, smartphone eller pc.

I FORM

Mest læste
Rens dine blodårer

Rens dine blodårer

Få vitaminer og naturligt fedt med avocado og rens ...

Læs mere

Red dine fødder NU

Red dine fødder NU

Tjek fem fodskader og se, hvordan du fanger signalerne i ...

Læs mere

Sænk dit blodtryk

Sænk dit blodtryk

Et par fede hvidløg om dagen gør underværker for dit ...

Læs mere

Modgift mod virus

Modgift mod virus

Ved du, hvilket gratis middel, som - måske overraskende ...

Få svaret her

Bekæmp skidt kolesterol

Bekæmp skidt kolesterol

Seks stykker frugt/grønt om dagen og gerne ét æble - så ...

Læs mere

Nyeste
5 tips mod ondt i ryggen

5 tips mod ondt i ryggen

Smerter i lænden og ryggen er den sygdom, der plager ...

Læs mere

Træn for hjertet

Træn for hjertet

Dit hjerte banker ikke bare af træning, men også for ...

Se hvilke træningsformer dit hjerte elsker

Hold dit hjerte sundt

Hold dit hjerte sundt

Få de 6 vigtigste faktorer for dit hjertes sundhed.

Se listen her

Dit hjerte elsker gang

Dit hjerte elsker gang

En rask gåtur på 30 minutter sænker din risiko for at ...

Læs hvorfor

Dit hjerte elsker løb

Dit hjerte elsker løb

Løb mindst én gang om ugen, og sænk risikoen for ...

Læs hvorfor

I FORM forum

Nyeste

Diabates og protein bar

23. nov - 01:09 |

træningsmakker Esbjerg

22. nov - 12:37 |

Mest læste

100 g? 100 ml?

28. jul - 11:49 |

Protein pandekager

28. okt - 09:06 |

Sveder om natten

6. mar - 09:37 |

Lige nu lytter vi til...

Endnu mere I FORM...

Hvad betyder plusset?

Iform.dk

Hvad betyder plusset?

Som abonnent på I FORM har du adgang til alt indhold - et eksklusivt iform.dk.

Læs mere


Eksklusivt indhold

Gå efter plusset

Løbeprogram

Sæt fart på de 5 km

Smid fedtet

IFORMs Kostdagbog

Farvel mavedelle

Kost- & træningsplan

Ny løbejakke?

Det skal du se efter