Cookie- og privatlivspolitik






Forebyggelse

Fodskader: Red dine fødder NU

Tjek fem fodskader og se, hvordan du fanger signalerne i tide og får føddernes sunde form tilbage.

1) Nedsunken forfod

Har du nedsunken forfod, er forfodens tværbue sunket ned og blevet fladere? Det kan gøre meget ondt, fordi de nerver, der går langs mellemfodsknoglerne, kan komme i klemme.

Hvorfor? Sko eller støvler, der er for smalle over tæerne og den forreste del af foden. Risikoen bliver meget større, hvis fodtøjet også har høje hæle, fordi det belaster forfoden meget.

Advarselstegn: Hård hud og ligtorne midt under forfoden. Ømhed hen over forfoden.

Hvad gør du? Du skal bruge fodtøj med god plads til forfoden. Du kan også dagligt træne musklerne i dine tæer og i den forreste del af foden, da bedre muskler kan kompensere for noget af fejlstillingen.

2) Knyster

Knyster kommer, hvis storetåen bliver skæv og peger ind mod de øvrige tæer. Så bliver forfoden bredere, og der dannes et fremspring, en knyst, på fodens inderside lige før storetåen. Knysten er ofte meget øm og væskefyldt og får ofte både hård hud og ligtorne.

Hvorfor? For smalt og spidst fodtøj, der skubber storetåen ind mod de øvrige tæer, så der opstår et skævt træk i tåens muskler.

Advarselstegn: En tå der tydeligt er ved at blive skæv, og som ikke retter sig ud, selv om du går med bare fødder. Hård hud og ømhed på fodens inderside lige før storetåen.

Hvad gør du? Det vigtigste er sko med plads til, at tæerne kan rette sig ud. Du kan også genoptræne den muskel, der fører storetåen væk fra de andre tæer ved at lave øvelser hver dag. Har du fået en rigtig knyst, kan det være nødvendigt at få den opereret væk.

3) Hammertå

En hammertå er en krum tå, hvor tåens yderste led peger nedad, mens det inderste går opad. Tåen bliver kortere, men fylder mere i højden. Det giver i første omgang hård hud og ligtorne både på tåens højeste punkt og på tåspidsen, det kan give fortykkede og nedgroede negle, og hvis man ikke gøre noget ved tåen, risikerer man, at leddene vokser sammen og stivner i den forkerte stilling. Hammertæer gør meget ondt.

Hvorfor? For små sko der klemmer tæerne.

Advarselstegn: En tå der ikke retter sig ud, selv om du ikke har sko på. Hård hud på tåspidsen og det højeste punkt. Ømhed.

Hvad gør du? Det vigtigste er sko med plads til tæerne, og du skal dagligt træne musklerne i tæerne ved at strække og bøje. Det kan være en god idé at gå til en fodterapeut og få lavet særlige indlæg til dine sko, der kan støtte tæerne i at finde den rigtige stilling.

4) Hælpudesyndrom

Hælpudesyndrom betyder, at noget af fedtet i hælens stødpude er forsvundet. Det giver smerter i hele hælen især når den belastes af hårde sko og hårdt underlag.

Hvorfor? Hælpudesyndrom kommer oftest, fordi foden er blevet udsat for for hårdt tryk i for lang tid. Det kan f.eks. være for lang tid i for hårde sko (træsko, stilethæle) på for hårdt underlag.

Advarselstegn: Smerter og ømhed i hælen.

Hvad gør du? Hælen skal aflastes ved altid at gå i bløde og stødabsorberede sko, der passer hælen godt. Lad helt være med at gå i hårde sko og meget højhælede sko. Få eventuelt lavet et indlæg til dine sko. Når du dyrker sport, er det ekstra vigtigt, dine sko er superstødabsorberende, og du bør aldrig løbe på hårdt underlag.

5) Stiv storetå

En stiv storetå er en tå, hvis led er vokset sammen. Tåen kan næsten ikke bøjes bagover, og det gør tit ondt i området. Det kan være et problem at løbe, fordi den stive storetå svækker fodens afsæt.

Hvorfor? Skaden kommer ofte af slidgigt i tåen, der kan være forårsaget af mange småskader.

Advarselstegn: Smerter, stivhed og hård hud under tåen.

Hvad gør du? Du kan beskytte og skåne tåen mest muligt. Det gør du først og fremmest ved at bruge stive såler, så tåen ikke bøjes mere end højest nødvendigt. Er du meget plaget, kan du hos en specialskomager få lavet en særlig sål, også kaldet en gængesål, der skåner leddet.

Af Anna Louise Stevnhøj


Nyhedsbrev

Modtag ugens bedste nyheder, tilbud, konkurrencer og meget mere

I FORM forum

Nyeste

Pulsur fra iform

5. maj - 15:47 | Gear og udstyr

Mest læste

100 g? 100 ml?

28. jul - 12:49 |

Sveder om natten

3. apr - 16:15 |

Endnu mere I FORM...

Følg os på Instagram

Hvad betyder plusset?

Iform.dk

Hvad betyder plusset?

Som abonnent på I FORM har du adgang til alt indhold - et eksklusivt iform.dk.

Læs mere

Meget mere I FORM...

Fit på fem minutter

Træning

Fit på fem minutter

Har du ikke fået trænet i dag? Kom hele kroppen rundt på fem minutter med programmet her. Se videoerne på din mobil eller tablet.

Det er lige noget for mig!

Forårets flotteste løbejakke

Abonner

Forårets flotteste løbejakke

Denne ultralette løbejakke fra Kari Traa er PERFEKT til forårstræning!

Få jakken med I FORM

Boost motivationen

Udstyr

Boost motivationen

Der er intet som lækkert træningstøj der kan øge motivationen påny. Få dette lækre sæt fra Kari Traa når du bestiller 3 nr. af I FORM

Se tilbuddet her

Mød din nye træningsmakker

Udstyr

Mød din nye træningsmakker

Få dig en personlig træner og motivator. Uret her kan blive dit hvis du bestiller 3 nr. af I FORM.

Det må jeg ha'!

I FORM nr. 07/2015 er ude nu

Som abonnent kan du også læse dit I FORM på tablet, smartphone eller pc.


Løbeprogram

Sæt fart på de 5 km

Eksklusivt indhold

Gå efter plusset

Smid fedtet

IFORMs Kostdagbog

Brød uden mel

Snup en opskrift

Benrevolutionen

Fiks dit ømme punkt

Farvel mavedelle

Kost- & træningsplan