Træd varsomt når du vælger dit sødemiddel.

Søde stoffers effekt på din krop

Sukker, kunstige sødestoffer eller Stevia? Valget er dit, men de søde stoffer har vidt forskellig effekt på din krop og dit helbred.

29. august 2012 af Irene Brøndum

Hvad er Stevia?

Stevia er et sundt og naturligt alternativ til sukker, som søder 200-300 gange mere. Ud over at Stevia ikke indeholder kalorier, har det naturlige alternativ en anden fordel: Det påvirker vores blodsukker meget lidt sammenlignet med “rigtigt” sukker, der får blodsukkeret til at stige. Stevia er i virkeligheden navnet på den plante, som steviolglykosider – i daglig tale blot Stevia – er udvundet af.

Kunstige sødestoffer

Der findes masser, men vi har listet nogle af de mest anvendte sødestoffer herunder. Stofferne findes typisk i produkter som læskedrikke, yoghurt, slik, tandpasta og tyggegummi. Sucralose (E955), Saccharin (E954), Aspartam (E951), Acesulfam (E950), Cyklamat (E952), Sorbitol (E420) og Xylitol (E967).

Sådan påvirkes din krop

Vi sammenligner Stevia, almindeligt sukker og kunstige sødemidlers effekt på kroppen Se hvordan de søde stoffer påvirker din vægt. Se hvordan de søde stoffer påvirker dit blodsukker. Se hvordan de søde stoffer påvirker dine tænder. Se hvordan de søde stoffer påvirker smagen af maden. Se hvordan de søde stoffer påvirker konserveringen maden

Tema

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvilken distance drømmer du om at løbe i år?


I FORM anbefaler