Kvinde spiser kage foran køleskab
Sukkertrang

– er en af de udfordringer, du måske vil står overfor på I FORMs tarmkur. Men bare rolig: Du klarer det!

De 4 klassiske udfordringer på tarmkuren - sådan klarer du dem

Når du følger I FORMs tarmkur, er der effekt fra dag ét. Men måske føler du det ikke sådan. Se her hvilke klassiske udfordringer, du (formentlig) vil støde ind i - og hvordan du klarer dem.

1. september 2017 af Irene Brøndum

Udfordring 1: Sukkertrang

Hvis du er vant til at få slik, kage og sodavand mere eller mindre dagligt, er det helt naturligt, at din krop længes efter et sukkerkick. Når trangen overvælder dig, så husk på, at det er DIG, der har valgt at spise tarmvenligt og give sukkeret en pause. Fokusér på alt det gode, den nye kost gør for din krop.

Prøv at mærke efter, hvad du egentlig har lyst til - måske kan du tilfredsstille eller aflede din trang med noget andet: Tag en kop kaffe eller te. Lav noget praktisk - vask tøj, tøm opvaskemaskinen eller gå en tur.

Hvis du er vant at spise slik eller kage på bestemte tidspunkter eller i bestemte situationer, fx når du ser tv om aftenen, så prøv at lave noget andet i det tidsrum, så du ikke automatisk får lyst til snolder. Du kan fx læse, spille et spil eller rydde op i et skab.

Giv dig selv lov til at nyde de søde indslag i tarmkurens kostplan (som mørk chokolade, frugt og bær).

Husk dig selv på, at trangen bliver mindre og mindre i takt med, at din nye kost stabiliserer dit blodsukker. Tarmkosten giver din krop alt det, den har brug for: Den vil ret hurtigt holde op med at trygle om mere sukker.

Flere tips til at håndtere din sukkertrang


Udfordring 2: Sult

Tarmkuren giver din krop alle de sunde ting, den har brug for. Men da den også er designet til at give dig et vægttab, kan det godt være, at du bliver småsulten undervejs.

Husk at det er okay, at maven knurrer lidt ad dig. Det er ikke farligt at være sulten mellem måltiderne. Hold ud!

Sørg for at overholde kostplanen, så du ikke springer måltider over eller skipper fx det sunde fedt eller proteinerne. Hvis du følger planen, kommer dit blodsukker hurtigt i balance, og mæthedshormoner vil sende signaler til din hjerne om, at du godt kan klare dig uden mere mad lige nu.

Udfordring 3: Oppustet og luft i maven

Er du ikke vant til at spise kål og andre grøntsager i de mængder, som tarmkuren opfordrer dig til, vil du måske opleve, at du blive ekstra oppustet og skal af med mere luft end normalt.

Din krop skal lige vænne sig til den nye kost, og det vil helt sikkert blive bedre. Trap evt. mængden af grøntsager op over nogle dage. På sigt vil du formentlig blive mindre oppustet, end du var før. Hvis du døjer med oppustethed, er her et par fif:

  • Snit kål og andre "gas-producerende" grøntsager (fx løg og bønner) fint - og tyg dem grundigt. Det gør dem nemmere at fordøje.

  • Mix de mest "gas-producerende" grøntsager med de mindre, fx tomat og spinat.

  • Damp evt. kål o.lig. en smule frem for at spise dem helt rå. Det gør dem nemmere at fordøje og langt de fleste sunde stoffer bevares.

Flere tips mod oppustet mave og irriteret tyktarm

Udfordring 4: Restaurant og middagsaftaler

Hjæææælp. Du er i gang med tarmkuren, men er inviteret ud at spise. Så hvad gør du? Sig endelig ja tak, og nyd det sociale samvær. Der er meget, du selv kan gøre for at restaurantbesøget ikke spænder ben for dit vægttab.

  • Lad kuvertbrødet stå.

  • Bestil en ekstra salat.

  • Få dressing og sauce i en skål ved siden af, så du selv kan justere mængden.

  • Vælg en ret med kylling, rejer eller fisk.

  • Undgå pommes frites og friturestegte retter.

  • Drik vand til maden i stedet for sodavand eller alkohol.


Hele I FORMs tarmkur

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvilken distance drømmer du om at løbe i år?


I FORM anbefaler