1. 50 kalorier = 9 gram 2. 100 kalorier = 19 gram 3. 150 kalorier = 28 gram 4. 250 kalorier = 47 gram 5. 500 kalorier = 93 gram

Bliv bikiniklar med Dash-diæten

Det er enkelt og ligetil at følge en DASH-kostplan, da den bygger på almindelig nordisk mad. Når du har gennemgået disse tre trin, er du klar til at begynde at spise ... og tabe dig.

11. april 2013 af I FORM

1. Få styr på dit kalorieforbrug

Du skal først finde ud af, hvor mange kalorier du cirka forbrænder hver dag. Som en tommelfingerregel kan du gå ud fra, at jo mindre du vejer, og jo mindre du rører dig, jo lavere er dit kalorieforbrug. Omvendt har du et højere kalorieforbrug, hvis du er meget aktiv.

Sådan spiser du efter DASH - hent guiden her

2. Find dine DASH-portionstal

Se i skemaet, hvor mange portioner du kan spise hver dag. Du må spise stort set alting, men antallet af portioner i de forskellige fødevaregrupper er afgørende for, at din kost bliver sammensat, så den giver et vægttab.

Print skema til din DASH-diæt her

3. Få styr på portionerne med din DASH-portionsguide

Du behøver ikke at veje og måle alting, når du følger en DASH-kostplan, men det er vigtigt, at du ved, hvor stor en portion er. En portion er i en DASH-kostplan en fast størrelse, som du skal lære at kende. Du kan se i skemaet herunder, hvor stor en portion er inden for de forskellige fødevaregrupper. Du lærer dem hurtigt at kende, når først du begynder at bruge planen.

....

Vil du have overblik over hvor mange kalorier du indtager i løbet dagen?
Hvad enten du ønsker at tabe dig eller holde vægten i balance, kan I FORM Kostdagbog bruges som redskab til at holde styr på din kost og kalorieindtag.

Prøv I FORM Kostdagbog 5 dage gratis - og få overblik over dit daglige kalorieindtag.

Måske er du interesseret i...