Kvinde i træningstøj hører musik og kigger på sit ur
© iStock

Sådan taber du de sidste 5 kilo med cardio-træning

Vil du også gerne tabe dig en lille smule? Så bør du overveje denne form for cardio-træning.

11. april 2017 af Anja Bruneskjold

Mange vil gerne tabe sig lidt. Bare de der 5 kilo, så den flotte kjole sidder perfekt og håndtagene ikke hænger ud over buksekanten.

Men selvom vi synes, vi træner adskillige gange i løbet ugen, så sker der alligevel ikke noget progressivt på badevægten. Måske bør vi i virkeligheden alle lægge stilen lidt om.

Det hjælper ikke at løbe den samme tur udenfor eller hoppe op på løbebåndet hver eneste dag. Og selvom alle former for motion er sundt og godt, så er den samme træningsform virkelig ikke vejen frem, hvis du gerne vil tabe dig. Du har garanteret allerede hørt, at du bør kombinere din cardio-træning med styrketræning. Det opbygger muskler, og du vil forbrænde flere kalorier, når du så pulstræner.

Tjek også disse 4 fejl, du altid begår, når du laver planke!

I virkeligheden bør du lave din cardio-træning lidt anderledes, hvis du virkelig ønsker at komme de sidste kilo til livs. Det hele handler om, at du bør prioritere HIIT-træning - altså intervaltræning. Det sætter både din forbrænding og din puls i vejret, og du får langt mere ud af din træning.

Prøv fx dette to gange om ugen:

Varm let op i 10 min

Træn hårdt i 1 minut (løb fx så hurtigt, du kan)

Træn ved lav intensitet i 1 minut (du kan fx jogge helt langsomt)

Lav denne kombination i 10-15 min.

Udover HIIT-træning bør du finde to andre træningsformer, du kan dyrke i løbet af ugen. Det kan fx være dans, yoga, step eller pilates.

Er du presset på tid? Så tjek disse øvelser, som effektivt arbejder med hele kroppen på kun 10 minutter:

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...