10 enkle tips til at holde vægten i julen

10 enkle tips til at holde vægten i julen.

© iStock

Sådan holder du vægten i julen – 10 enkle tips der virker

I disse juletider er det let at lade sig friste af usunde sager. Desværre bliver resultatet ofte også, at man ryger i fælden. Men bare rolig, vi giver dig ti simple tips til, hvordan du kommer gennem juletiden med vægten i behold.

1. december 2017 af I FORM

1. Spis et æble om dagen

For at holde doktoren borte, men også kiloene fra taljen. Studier har vist, at de, der spiser et æble før morgenmad, frokost og middag, har lettere ved at tabe sig og holde vægten.


2. Sig nej til flydende kalorier

For meget alkohol er måske en af de mest almindelige årsager til, at mange af os lægger os ud i julen.

Bliv klogere på fup og fakta om alkohol


3. Spring ikke måltiderne over

Spis morgenmad, frokost og middag, hver dag - selvom du skal til fest eller middag om aftenen. Undersøgelser viser, at de, der springer morgenmaden over, løber 450 procent højere risiko for at blive overvægtig end de, der spiser morgenmad. 

4 sunde slags morgenmad du aldrig bliver træt af


4. Spis proteiner inden festen

Snup lidt sunde snacks, inden du tager til fest, så er det mindre sandsynligt, at du overspise når du er der.

Prøv for eksempel

  • En lille skål med yoghurt eller skyr
  • 12 mandler
  • En portion kalkun eller kylling
  • Et halvt æble med en teskefuld jordnøddesmør

Find flere sunde snacks her

5. Drik altid 2 glas vand til 1 glas vin

Vin kan være godt for hjertet, men dehydrerer også kroppen. Hvis du drikker rigeligt med vand, mindsker du samtidigt også risikoen for at drikke for meget alkohol. 

Sådan bliver du af alkohol - læs hvis du tør!


6. Lyt til rolig og afslappende musik

Rolig musik hjælper med at reducere stresshormonet kortisol. Mindre stress indebærer altså mindre kortisol. Det er en fordelagtig kombination for dig, som vil gå ned i vægt.

7. Styrketræn for at gå ned i vægt

Den tid du har til at træne i julemåneden, bør du anvende til styrketræning – det forvandler fedtcellerne til muskler, hvilket gør det lettere for dig at forbrænde kalorier.
Vi har samlet alt om styrketræning her

8. Skru ned for varmen

Når du har det lidt køligt hjemme, forbrænder du ekstra kalorier på at holde varmen. Du skal dog ikke fryse! 

Se hvor meget du kan hæve din forbrænding om vinteren

9. Vær ødsel med krydderierne
Krydret mad øger forbrændingen, så krydr gerne maden lidt ekstra med eksempel peber, paprika og chili, når du laver mad. 

Fyr op under sundheden med disse spicy opskrifter

10. Sov dig slank

Sid ikke til langt ud på de små timer for at pakke julegaver og bage brunkager. Når du sover for lidt, stiger produktionen af hormonerne leptin og ghrelin i din krop og de gør, at du har lettere ved at tage på. 

10 tips til en sundere søvn

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvilken distance drømmer du om at løbe i år?


I FORM anbefaler