En håndfuld valnødder

50 gram valnødder dagligt sikrer dig nok af nøddernes sunde stoffer til at gavne kroppen. Det svarer ca. til 24 halve valnødder.

© iStock

Valnødder kan forebygge overspisning

Den rynkede nød har længe været kendt som en sand sundhedsbooster, men ifølge ny forskning rummer valnødder faktisk endnu et skjult potentiale.

14. september 2017 af Maria Albøg Jespersen

Mættende kostfibre, sundt fedt og et væld af styrkende plantestoffer gør valnødder til den perfekte superfood, der både dæmper betændelsestilstande i kroppen, forebygger diabetes og beskytter mod blodpropper og endda visse former for kræft. Og så smager de ovenikøbet supergodt.

Men ifølge et amerikansk studie rummer den rynkede nød fra valnøddetræets frugt også en anden sund egenskab: Den menes nemlig at kunne forebygge overspisning.

Forskere fra Beth Israel Deaconess Medical Center i Boston, Massachusetts har for første gang undersøgt, hvilken effekt det har på hjernen, når du spiser valnødder. 

Aktivitetsskifte i hjernen

Til undersøgelsen rekrutterede forskerne ti overvægtige personer til at bo 2 x 5 dage på hospitalets forskningsenhed, så forskerne konstant kunne kontrollere testpersonernes fødevareindtag.

I den ene testperiode fik testperioderne serveret en smoothie tilsat 48 gram valnødder, mens de i en anden periode modtog en ernærings- og smagsmæssigt sammenlignelig smoothie, men uden valnødder.

Det resulterede ikke alene i, at testpersonerne følte sig mindre sultne, når de havde drukket den smoothie, der var tilsat valnødder.

Scanninger af testpersonernes hjerner viste desuden øget aktivitet i den del af hjernen, der signalerer, at vi er mætte, når deltagerne havde indtaget den valnødderige diæt i forhold til, når de ikke havde det.

Forskningen skal bruges til at udvikle nye lægemidler, der skal gøre det nemmere for overvægtige at holde vægten nede.

Kilde: Science Daily 

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...