Ung kvinde spiser salat
© iStock

Spis vegetarisk - og tab dig

Vil du tabe dig? Så bør du helt holde dig fra bøffer og grillpølser. En diæt uden kød er nemlig dobbelt så effektiv til at opnå vægttab som en almindelig slankekur.

1. august 2017 af Karen Vedel

Hvis du vil holde tallet på badevægten i bund, kommer du længst med at lægge grøntsager på grillen.
Vegetarkost er nemlig dobbelt så effektivt til at opnå et vægttab som en traditional, kaloriefattig kost. Det viser en undersøgelse, der netop er offentliggjort i Journal of the American College of Nutrition. 

74 patienter med type 2-diabetes blev tilfældigt udvalgt til enten at følge en vegetarkost eller en konventionel diabetikerkost. Den vegetariske kost bestod af grøntsager, korn, bælgfrugter, frugt og nødder, med animalske produkter begrænset til højst én portion fedtfattig yoghurt om dagen.
Den konventionelle diabetikerkost fulgte de officielle anbefalinger for diebetikere.

Begge kure indeholdt 500 færre kaorier per dag i forhold til, hvad deltagerne plejede at spise. 

Efter seks måneder viste det sig, at deltagerne på vegetarkuren i gennemsnit havde tabt sig 6,2 kilo sammenlignet med 3,2 kilo for dem på den almindelige diæt.


- Vegetarkost viste sig at være den mest effektive kost til vægttab, fastslår Hana Kahleová bag undersøgelsen.

- Vi påviste også, at en vegetarisk kost er meget mere effektiv til at reducere muskelfedt. Det er vigtigt for folk, der vil tabe sig, herunder dem, der lider af metabolisk syndromeeller type 2-diabetes. Men det er også relevant for alle, der tager deres vægt seriøst og ønsker at forblive slanke og sunde. 

I FORM anbefaler
Hvad enten du ønsker at tabe dig eller holde en stabil vægt, er I FORM Kostdagbog et ideelt redskab, til at skabe overblik over din kost og holde styr på dit daglige kalorieindtag. Prøv I FORM Kostdagbog gratis her.

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...