Kvinde spiser en aftensnack

Prøv at mærke efter, om du i virkeligheden er sulten. Måske forveksler du blot din lækkersult med kedsomhed.

© iStock

Sådan undgår du sult inden sengetid

Bliver du tit sulten inden sengetid? Så læs med her! Vi giver dig metoden til at holde sulten på afveje, så du opnår en god nats søvn – helt uden rumlen i maven.

15. februar 2017 af Maria Albøg Jespersen

De fleste kender dilemmaet, der typisk kommer snigende efter aftensmaden. Du har netop smidt dig i sofaen, og pludselig får du lyst til noget lækkert.

Det evindelige spørgsmål går imidlertid på, om du skal tømme dine køkkenskabe for småkager og chokolade, eller om du skal udstå din lækkersult indtil næste dag? Svaret er dog ikke helt så enkelt. For at opnå en god nats søvn bør du nemlig hverken være for sulten eller for mæt, når du går i seng.

Føles det, som om du har et gabende hul i maven, når du går til køjs, kan du have svært ved at falde i søvn. Og har du omvendt maven fuld af mad, forringer det din evne til at fordøje maden - ligesom din søvn bliver dårligere. Det kan gøre dig drænet for energi og få dig til at tage på. 

Hvor sulten er du?

En god idé er derfor at spørge dig selv, hvor sulten du reelt er, hver gang lækkersulten kommer snigende. Flere af os har nemlig vænnet os til at associere sult med hygge, og mange gange forveksler du måske følelsen med kedsomhed eller tørst.

Bedøm din sult ud fra en skala på 1-10, hvor 1 er ”overmæt”, og 10 er ”glubende sult”. Befinder du dig på niveau 5 eller under, kan du sagtens nøjes med et glas vand eller en kop te.

Er du imidlertid på niveau 6 eller over, er det bedst for din søvn, hvis du tager dig en aftensnack. Men hold dig fra fødevarer, der tager lang tid at fordøje, bl.a. nødder, kød og grove kornprodukter. En god idé er at gå efter kalorielette snacks, som ikke er for hårde ved maven, fx yoghurt, knækbrød og frugt.

Kilde: womenshealthmag.com 

Nå dine mål i 2017

Måske er du interesseret i...