Kvinde vejer sig. Ser glad ud.
© iStock

Så ofte skal du veje dig, hvis du gerne vil tabe dig

Du skal faktisk veje dig selv ret ofte, hvis du gerne vil tabe dig. Se her, HVOR ofte du du skal veje dig!

14. marts 2017 af Anja Bruneskjold

Hvis du gerne vil tabe dig et par ekstra kilo, så er du sikkert ikke bedste venner med din badevægt. Det er nemlig ikke altid, den fortæller dig det, du gerne vil høre.

MEN! Det er en god idé at veje sig, hvis man gerne vil holde øje med, om man taber sig. Spørgsmålet er bare, hvor ofte. Vi har svaret her!

Forskning viser, at det handler om at veje sig så ofte som muligt. Ikke flere gange om dagen, men nærmest dagligt. Et forsøg viste i hvert fald, at jo færre gange om ugen et hold kvinder hoppede op på badevægten, jo færre kilo tabte de sig.

Heldigvis hjalp det kvinderne med at tabe sig, hvis de vejede sig mellem fem og seks gange i løbet af en uge. Den hyppige vejning hjalp simpelthen kvinderne til at holde sig til ilden, når de forsøgte at smide de uønskede kilo. Det gør bestemt ingen skade, hvis du hver eneste dag, stiller dig op på vægten. Det højner kun motivationen. Og på den måde kan du nemt holde øje med, om du taber dig. 

Men HUSK! Tallet på vægten vil højst sandsynligt stige, hvis du midt i dit vægttab samtidig begynder at styrketræne. Derfor er det en god idé også at få gang i målebåndet, så du kan se, hvor mange centimeter du har tabt.

Hvis du vejer dig selv hver dag, skal du huske disse to ting:

Vej dig på det samme tidspunkt hver gang

Så bliver dit tal meget mere retvisende, fordi du fx måske ikke lige har spist frokost.

Det er IKKE kun tallet, der er vigtigt

Du kan sagtens veje mere, end du lige havde i tankerne. Men måske er dine muskler helt vildt stærke? Nogle gange er tallet ligegyldigt.

Sådan får du succes med dit løb

Måske er du interesseret i...