Kvindeben i træningsbukser og skål med morgenmad
© iStock

På disse tidspunkter skal du spise, hvis du vil tabe dig

Hvis du er på slankekur og prøver at tabe dig, så er det altså ikke helt ligegyldigt, hvornår på dagen, du indtager dine måltider.

8. april 2017 af Anja Bruneskjold

Det handler ikke kun om, hvor mange kalorier, du indtager, hvis du gerne vil tabe dig. Et studie viser i hvert fald, at hvis du spiser på de forkerte tidspunkter, kan du risikere at påvirke dit blodsukker sådan, at det er op mod 18 % højere, end det burde. Og det påvirker altså kroppens insulin-niveau negativt, så du tager på.

Morgenmad

Du skal indtage din morgenmad mellem kl. 6.00 og 9.45. Selvom der er delte meninger om, hvorvidt man bør spise morgenmad eller ej, så viser flere studier, at 80 % af de næsten 100 kvinder, der deltog i et vægttabsforsøg, formåede at tabe 14 kg. på kun tre måneder - og samtidig holde vægten nede. Alt sammen ved at spise morgenmad på det samme tidspunkt hver dag.

Hvis du har brug for en snack, fordi du er småsulten, så spis den midt mellem morgenmaden og frokosten

Læs meget mere om vægttab her!

Frokost

Du skal spise inden kl. 15. En undersøgelse viser fx, at folk, der indtager deres mad før kl. 15, har væsentlig lettere ved at holde vægten. Jo tidligere frokost, jo lavere vægt.

Hvis du har brug for en eftermiddagssnack, bør du indtage den 2-4 timer efter frokost. På den måde holder du blodsukkeret stabilt, og du undgår at overspise.

Aftensmad

Prøv at spise mellem kl. 17 og 19 ca.
Et engelsk forsøg, som varede i 4 uger uger, og hvor 29 mænd deltog lød på, at de i de første to uger skulle de spise mellem kl. 17 og 19, og de næste to uger selv måtte bestemme (som regel senere end kl. 19). Det viste sig, at de indtog 244 færre kalorier ved at spise tidligt.

I FORM anbefaler
Hvad enten du ønsker at tabe dig eller holde en stabil vægt, er I FORM Kostdagbog et ideelt redskab, til at skabe overblik over din kost og holde styr på dit daglige kalorieindtag.
Prøv I FORM Kostdagbog 5 dage gratis - og få overblik over dit daglige kalorieindtag

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...