Fyr op under motivationen

Her finder du de 5 mest motiverende tips. De vil kunne hjælpe dig i gang, kunne hjælpe dig undervejs mod dit mål og hjælpe dig, efter du har nået det. Kom i gang!

19. juli 2016 af I FORM

Lær af de naturligt slanke

Hold øje med de naturligt slanke mennesker omkring dig. De, som har et naturligt forhold til mad, vægt og krop - sådan som du også gerne vil have det.

Hvordan ved de, hvornår de skal spise, hvad de skal spise, og hvornår de skal holde op?

Hvad tænker de om mad, om kroppen - og om vægt? Kan du lære noget af det, de gør og tænker?

Stil dem spørgsmål, hvis du er fortrolig med dem: Hvordan ved du, hvornår du skal spise, hvad du skal spise, og hvornår du skal holde op?

Øv dig i at mærke, hvordan maden føles, når du spiser, og når du har spist. På den måde får du bedre mulighed for at træffe de bedste valg, før du spiser.

Se dig selv som slank

Se dig selv som den, du gerne vil være i fremtiden.

Brug god tid til at tænke det igennem, og få alle detaljer med. Skab et tydeligt billede. Hvordan ville du tænke, hvis du allerede nu havde nået dit mål?

Hvordan ville du vælge din mad? Ville du gå, bevæge dig, tale, føle dig anderledes end nu? Hvad ville du tænke om dig selv? Hvordan ville du forholde dig til andre? Hvilke kropsfornemmelser ville du mærke, hvis du allerede var der? Tænk på dit attraktive fremtidsbillede.

Hvilken forskel vil det gøre, hvis du øver dig i at være i den nye tilstand? Jo mere du øver dig i det, du gerne vil opnå, jo hurtigere bliver det en realitet.

Acceptér og værdsæt din krop

Du kan godt acceptere din krop, selv om du ønsker ændringer.

Begynd med at finde fem steder, som du ubetinget kan lide, og væn dig til at tænke på dem som det første, når du tænker på din krop. Det kan fx være dine øjne, som kan se, din bløde hud et helt bestemt sted, dine muskler eller indre organer, som fungerer, din kække næse eller dine fødder, som bærer dig, hvorhen du vil.

Tænk på, hvor meget der faktisk fungerer godt, og værdsæt det med dine tanker. Send din krop en stille tak regelmæssigt og mindst en gang om dagen.

Omsorg for dig selv og andre

Læg mærke til, om du siger ja til mad for at glæde andre.

Kan man tillade sig at sige nej tak, selv om et andet menneske har gjort et stykke arbejde med at bage en kage eller at lave en fin dessert? Kan du tillade dig det? Hvordan kan du værdsætte det uden at spise mere, end din krop har brug for eller godt af?

Kan du bruge ord i stedet for? Sige: "Hvor er det skønt, at du gør så meget ud af, at jeg skulle komme. Desværre er jeg ikke særlig sulten i dag, men det ser så lækkert ud, at jeg er nødt til at smage et lille stykke. "Hvad er vigtigst: at du sørger for, at andre har det godt - eller at du selv har det godt?"


Mærk dine følelser, og giv dem udtryk

Læg mærke til, hvordan du har det og reagerer, når du mærker følgende følelser.

Tal med nogen, eller skriv om, hvordan du almindeligvis håndterer situationen, og hvad der ville være det bedste for dig, når du er sulten, tørstig, keder dig, er uoplagt, doven, føler tomhed, ensomhed, er rasende, vred, sur, utilpas, selskabssyg, ivrig, rastløs, urolig, ked af det, bange, trist, træt, ekstatisk, udkørt, føler skyld, føler dig afvist, afmægtig eller har dårlig samvittighed.

Sådan får du succes med dit løb

Måske er du interesseret i...