Kvinde kigger i køleskab
© iStock

Få styr på sulten

Er du ofte sulten og på rastløs jagt efter en lille bid i køleskabet? Måske har du rod i de hormoner, der styrer din appetit. Heldigvis kan du vinde over både hormoner og din knurrende mave med enkle strategier for din kost og træning.

6. september 2016 af Rie Bekker

3 slags sult

Du kan have et stort hul i maven af sult eller bare være sådan lidt rastløs og have lyst til “et eller andet". Sult viser sig på mange måder, og hvordan du oplever den, kan have meget at gøre med dine appetithormoner. Her kan du se tre former for sult, du kan få under kontrol ved at skrue på forskellige appetithormoner.

1. Lækkersult og lyst til sødt

Sådan føles det

Du er lækkersulten – og måske er du også træt, har hovedpine og er lidt ukoncentreret. Du har lyst til noget sødt – og kaster dig over alt, hvad du kan finde. Du er hverken for fin til at tjekke kollegaens skrivebordsskuffe eller børnenes slikskab i din jagt på noget, der kan tilfredsstille din trang.

Det kan det skyldes

Du oplever sandsynligvis, at hormonet insulin og/eller hormonet glukagon er ude af balance i din krop. 

Din hormonstrategi
Få styr på dit blodsukker! Det hjælper til at holde både insulin og glukagon i skak. Det vigtigste, du kan gøre, er at spise groft og regelmæssigt – og kom gerne fedt og protein med i hvert måltid. Er du overvægtig, vil det gøre stor gavn at tabe sig.

2. Glubende sult og ulvehunger

Sådan føles det

Du føler dig ofte sulten i løbet af dagen – sådan rigtig glubende sulten. Du øser masser af mad op på din tallerken, og du kan sagtens spise det hele!

Det kan det skyldes

Du kan have et højt niveau af ghrelin, der gør dig sulten. Det er typisk tilfældet lige op til et måltid. 

Din hormonstrategi
Spis hver dag - og flere måltider
. Hvis du faster eller spiser meget lidt i en stor del af dagen, kan det få kroppen til at udløse så meget grehlin, at det gør dig mere sulten, end du reelt behøver være – og frister til overspisning. Du gør også klogt i at sove nok, da kroppen ellers får tendens til at udspyde ekstra ghrelin.

3. Rastløs sult og inaktivitet

Sådan føles det

Du føler dig sjældent sådan rigtig mæt og tilfreds. Også selv om du lige har spist, kan du have en rastløs fornemmelse af, at du godt kunne have lyst til at spise lidt mere – og helst noget, der er sødt eller fedt. Og hvad værre er, så har du ingen lyst til motion.

Det kan det skyldes

Din rastløse sult kan meget vel skyldes, at din krop ikke reagerer godt nok på mæthedshormonet leptin. Hormonet GLP-1 kan også spille ind på din mæthed.

Din hormonstrategi

Du kan forbedre din leptin følsomhed ved at tabe dig, spise mindre sukker og drikke mindre alkohol. Ved at følge rådene til at spise sig til en sund appetit, kan du også øge udskillelsen af GLP-1 efter et måltid. Det gør dig mere mæt, når du har spist.

--

I FORM anbefaler
I FORM Kostdagbogen er til dig, der elsker god mad, men gerne vil passe på kalorierne.
En perfekt service, hvis du gerne vil leve sundere og måske gå et nummer, eller to, ned i taljen.
I FORM Kostdagbog er nem at bruge, og du får hurtigt en stor forståelse for din kost og kalorieindtag.
Prøv I FORM Kostdagbog 5 dage gratis 

Måske er du interesseret i...