Kvinder der vejer sig

Dine gener spænder ikke ben for, at du kan tabe dig.

© iStock

Derfor kan du ikke give dine gener skylden for, at du ikke kan tabe dig

Du kan godt have genetisk anlæg for at blive overvægtig, men der er ingen undskyldning for, at du har sværere ved at smide de overflødige kilo end alle andre.

4. oktober 2016 af Anna Sjøstrøm

Der er gode nyheder for dem, der er genetisk disponeret for at blive overvægtige, og som måske allerede nu bærer rundt på for mange kilo. Ny forskning viser nemlig, at ens gener ikke kan spænde ben for et vægttab.

Er du én af dem, der bærer rundt på fedme-genet FTO, så er der 70 % større risiko for at blive svært overvægtig og generelt komme til at veje mere end gennemsnittet. Til gengæld er der intet, der tyder på, at kiloene er sværere at smide for dig end for alle andre, der ikke er bærere af genet. 

Et nyt studie fra Newcastle University, der har behandlet data fra over 9000 mennesker, er nemlig kommet frem til, at man uafhængigt af gener kan tabe de overflødige kilo. Det betyder, at selvom man skulle være så uheldig at være bærer af fedme-genet FTO, så har diæter og andre metoder til vægttab samme effekt, som hvis man ikke er genetisk disponeret.

Men hvad gør jeg så?

Følg med – vi har løsningen. Men det kræver arbejde og vedholdenhed. Til gengæld vil du opleve, at det pludselig bliver en rutine for dig at vælge de sunde alternativer. Der er selvfølgelig mange måder at opnå et vægttab på, men som hovedregel er det vigtigt at spise en kost fuld af grøntsager og proteiner og samtidig holde kulhydrater, sukker og fedt på et minimum. I kombination med et højere aktivitetsniveau vil du gradvist tabe dig, og hvis du sørger for at vælge nogle kost- og motionsformer, der passer ind i din hverdag, og som gør dig glad, vil du lettere kunne holde vægttabet i fremtiden. 

--

I FORM anbefaler
Ønsker du et seriøst vægttab, så anbefaler vi dig at bruge I FORM Kostdagbog. Med afsæt i din kost og daglige kalorieindtag, guider vi dig sikkert mod dit ønskede vægttab, uden at du behøver at gå på kompromis med dine daglige rutiner.
Prøv I FORM Kostdagbog 5 dage gratis 

Sådan får du succes med dit løb

Måske er du interesseret i...