Fødder på badevægt

Sæt et realistisk mål, så du ikke oplever, at dit nytårsforsæt bliver for uoverskueligt.

© iStock

5 faser, vi alle går igennem med vores nytårsforsæt

Der er ikke noget at gøre - du SKAL igennem disse 5 faser, hvis dine nytårsforsætter skal blive en realitet.

9. januar 2017 af Maria Albøg Jespersen

På årets sidste dag gør vi lynstatus over vores liv og lover os selv, at vi i det nye år vil leve sundere, stresse mindre eller stoppe med at ryge – eller måske alle tre ting? Men sunde vaner kan være svære at fastholde.

Det tager ca. 10 uger at ændre en vane, så hvis du allerede nu synes, det er hårdt, så fat mod, for det bliver kun nemmere. Her guider vi dig gennem fem faser, vi alle går igennem med vores nytårsforsætter.

1. Nu skal det være!

På årets sidste dag lover du dig selv, at det er nu, du skal tabe de 10 kg, du så længe har drømt om. Okay, måske det lige skal vente til 2. januar? Men så er du også klar!

2. Du køber stort ind

Du tømmer dine køkkenskabe for usunde fristelser, fylder køleskabet op med sunde råvarer og investerer i et fitnessmedlemsskab, som du lover dig selv at udnytte til fulde. 

3. Yes! Vægten falder

Du tager cyklen til job og styrketræner om aftenen. Din motivation er helt i top, for nålen på badevægten har allerede flyttet sig en smule, og det gør dig glad at se dine anstrengelser betale sig.

4. Et lille stykke kage skader vel ikke?

Selvom du konstant prøver at holde dit blodsukker stabilt, kan du alligevel ikke dy dig, da en kollega giver kage. Men du har vel også fortjent det oven på al den hårde træning?

5. Giv dig selv en gulerod

Fortvivl ikke, hvis du er faldet i, for det er helt normalt. Find ud af, hvad der motiverer dig. Det kan være, du skal love dig selv nyt tøj, når du endelig kan passe en str. 36 igen.

Kilder: vorespuls.dk, netdoktor.dk 

Måske er du interesseret i...