Tallerkener i forskellige farver

Jo stærkere kontrast, der er mellem farven på dine tallerkener og den mad, du spiser, desto mindre mad øser du op.

© iStock

4 ting i dit hjem, der forhindrer dig i at tabe dig

Selv små ting i din bolig kan have betydning for din evne til at tabe dig.

31. januar 2017 af Maria Albøg Jespersen

Du tillægger det sikkert ikke stor betydning, men dit hjem rummer faktisk flere ting, der kan få nålen på badevægten til at bevæge sig i den forkerte retning.

Med få ændringer derhjemme kan du dog nemt reducere dit madindtag og vende vægtøgning til vægttab. Her gennemgår vi fire fejl, mange af os begår, og fire gode råd til at vende dem til det bedre.

1. Du spiser af hvide tallerkener

Farven på dine tallerkener påvirker, hvor meget du læsser op på din tallerken. Spiser du fx pasta på hvide tallerkener, indtager du op mod 30 pct. mere sammenlignet med en sort tallerken. Tænk derfor over, at tallerkenfarven skal stå i kontrast til den mad, du spiser.

2. Dine tallerkener er for store

Serverer du den samme mængde mad på to forskellige tallerkenstørrelser, vil maden på den mindste tallerken automatisk se ud af mere, selvom der er tale om akkurat samme mængde mad.

3. Flimmerkassen distraherer dig

Når vi spiser foran tv’et, tænker vi automatisk mindre over, hvad der ryger indenbords. Undersøgelser viser, at vi spiser 33 pct. mere, når vi ser tv. Indtag derfor dine måltider ved spisebordet. Du kan også prøve at spise foran et spejl, det hjælper også på din selvbeherskelse.

4. Lyset er for skarpt

Har du tendens til at overspise, kan du med fordel spise i et rum med dæmpet belysning og afslappende musik. Ud over at nedsætte dit kalorieindtag kan det også få dig til at spise langsommere og nyde maden mere, har et amerikansk studie vist. 

Nå dine mål i 2017

Måske er du interesseret i...