Læs også

Lidt, men godt

Kvinde jubler over vægttab
© Colourbox

12 tips til et langvarigt vægttab

Hemmeligheden bag en effektiv slankekur er at droppe de strenge krav og i stedet få et sundt forhold til mad. Disse 12 kost-principper guider dig til et sundere liv og langvarigt vægttab.

21. november 2016 af Susanne Högdahl, Louise Andersson & Sara Brodén

Nydelse er kodeordet her. Der er ingen forbud, men alt, hvad du spiser, skal enten være 100 pct. godt for kroppen eller 100 pct. nydelse. Målet er, at du mærker efter og selv finder frem til en sund måde at spise på, som du kan leve efter resten af livet.

1. Er det dét værd? 

Tænk dig om, inden du putter noget i munden. Det, du vælger, skal være værd at spise – og enten være 100 pct. godt for kroppen eller 100 pct. nydelse for sjælen.

2. Nyd 100 pct. – eller stop! 

Skal du spise chokolade eller drikke vin, så køb det bedste, du kan få, men spis og drik kun, så længe du nyder det 100 pct. Tænk fx på bland-selv-slik. Hvis du er helt ærlig, er det kun de første 5-10 stykker slik, som du virkelig nyder 100 pct., derefter oplever du formentlig hverken slikkets smag, farve eller konsistens, men maskinspiser bare.

3. 90-10. 

Lev efter 90-10-princippet, hvor du 90 pct. af tiden spiser 100 pct. korrekt og de sidste 10 pct. spiser præcis, som du har lyst til.

Vil du følge med i din sundere livsstil? Så kan du beregne din fedtprocent

4. Spis helt naturligt.

Det, du vælger, skal enten have groet eller levet i naturen. Vælg så rene og uforarbejdede råvarer som muligt – jo kortere ingrediensliste, jo bedre.

Her er 3 tips til at spise mere naturligt

5. 5 x om dagen.

Spis 5 måltider hver dag: morgenmad, mellemmåltid, frokost, mellemmåltid og aftensmad. Sørg for, at der maksimalt går 3,5-4 timer mellem dine måltider.

6. Alle næringsstoffer, tak!

Hvert måltid skal bestå af kulhydrater, proteiner, fedt og noget grønt i form af enten grøntsager, frugt eller bær

7. Fyld op med grønt.

Til frokost og aftensmad skal du fylde halvdelen af din tallerken med grove grøntsager og en fjerdedel med kulhydrater som fuldkornspasta, brune ris, kartofler eller groft brød. Den sidste fjerdedel er til proteiner som fx kylling, fisk, kød, æg og tørrede bønner. Spis kun én portion.

Vil du tabe dig hurtigt? Så se her, hvordan du kan tabe 1 kg på bare 24 timer.

8. Vælg magre råvarer.

Vælg dine råvarer med omtanke; så kan du få meget mad og blive mæt uden for mange kalorier.

Er du i tvivl om, hvordan man kombinerer nydelse og magre råvarer? Så tjek disse lækre opskrifter.

9. Drop de flydende kalorier.

Drik kun vand, te og kaffe.

Pift din vand op med citron. Det skulle være ekstra sundt.

10. Spis i tide. 

Spis, når du føler sult, og før du bliver meget sulten. Stop, når du ikke er sulten længere. Føler du dig propmæt, har du spist for meget.

11. Spis efter træning.

Spis altid hurtigt efter træning – og helst et hovedmåltid.

På dage med lange træningspas er det særligt vigtigt, at du spiser rigtigt.

12. Stå fast på hverdage.

Undgå sukker, alkohol, snacks og godbidder til hverdag. 

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...