Kvinde, der står op og arbejder

Vil du gøre underværker for din sundhed, kan du med fordel rejse dig op mange gange i løbet af en arbejdsdag. 

© iStock

Sådan booster du nemt din forbrænding i løbet af din arbejdsdag

Der skal ikke særligt meget til for at forbrænde mange kalorier i løbet af en arbejdsdag. Læs med her, og se, hvad der har afgørende betydning.

2. marts 2017 af Maria Albøg Jespersen

De fleste af os ved godt, at lidt bevægelse i løbet af en arbejdsdag kan gøre underværker for vores sundhed. Af samme grund er det en god idé at ty til hæve-sænke-bordet på arbejdspladsen, hvis du er så heldig at have sådan ét.

Men faktisk er det ikke så afgørende, om du står op i lange perioder ad gangen. I virkeligheden har det langt større betydning, at du rejser dig op med jævne mellemrum.

Det er i hvert fald konklusionen i et studie fra the University of Glasgow, hvor forskere har undersøgt effekten af at stå op i løbet af en arbejdsdag.

I undersøgelsen blev 10 overvægtige testpersoner fulgt over tre arbejdsdage, hvor de på dag 1 skulle sidde ned hele dagen, kun afbrudt af toiletpauser. På dag 2 skulle de veksle mellem at sidde ned og stå op i 15 minutter ad gangen, mens de på dag 3 skulle stå op lige så længe som på dag 2, men denne gang skulle testpersonerne rejse sig hyppigere i små blokke af 90 sekunder ad gangen.

Helt konkret viste studiet, at testpersonerne forbrændte 76 kcal mere ved at stå op på dag 2 sammenlignet med blot at sidde ned på dag 1. Derudover forbrændte de yderligere 71 kcal fra dag 2 til 3, hvor de rejste sig op mange gange i løbet af en dag.

Konklusionen er dog ikke særligt overraskende, da dag 2 involverede 32 skiftende bevægelser sammenlignet med dag 1, mens dag 3 resulterede i hele 320 overgange.

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...