Læs også

Proteinbar

Så meget forbrænder du på 30 minutter

Hvor mange mandler går der på en løbetur? Se her, hvad du kan belønne dig selv med, når du har trænet.

16. august 2016 af I FORM

Se her, hvad du kan belønne dig selv med, når du har trænet let, moderat eller hårdt. Tallene er cirkatal for en almindelig kvinde, der vejer omkring 65 kilo, som træner i 30 minutter.

Beregn: Hvad forbrænder min træning?

Let motion

Fx rask gang, inlineskøjteløb.
Du kan spise ca. 30 g mandler, 30 g mørk chokolade eller 280 g vindruer

Moderat motion

Fx spinning, rask stavgang, crosstrainer, svømning, mountainbiking i kuperet terræn
Du kan spise ca. 40 g mandler, 40 g mørk chokolade eller 360 g vindruer

Hård motion

Fx løb i højt tempo, hård ergometerroning, spinning i højt tempo
Du kan spise ca. 50 g mandler, 50 g mørk chokolade eller 450 g vindruer

Derfor overvurderer du dit kalorieforbrug

Du kommer desværre let til at overvurdere, hvor mange kalorier du reelt har forbrændt på din motion – og dermed hvor mange du har “tjent” til ekstra madhygge. Her kan du se de tre mest almindelige fælder, du kan hoppe i, når du regner på dit kalorieforbrug efter træning.

  • Kalorierne tæller kun én gang

    Husk, at de forbrændte kalorier under motion ikke kun er ekstra. De erstatter de kalorier, du ellers ville have forbrændt ved at lave en anden aktivitet. Løber du fx en tur i stedet for at støvsuge, er den reelle gevinst jo “kun” kalorieforbruget ved løb minus kalorieforbruget ved en omgang støvsugning.

  • Lav intensitet = lav forbrænding

    Intensiteten har afgørende betydning for dit udbytte, så dit kalorieforbrug under fx en times løb kan være meget varierende. Det afhænger af, om du løber stille og roligt eller giver den gas. Jo hårdere du træner, jo flere kalorier forbrænder du naturligvis.

  • En slank krop forbrænder mindre

    Hvis du har tabt dig et par overflødige kilo, giver det dig én ulempe: Du forbrænder færre kalorier. Under vægtbærende aktiviteter, der indeholder løb, hop og spring, gælder reglen nemlig, at jo mindre du vejer, jo mindre energi skal du bruge på at flytte din krop. Derfor forbrænder du altså mindre ved samme indsats efter et vægttab.


...

I FORM anbefaler

Vil du have mere ud af din træning og skabe synlige resultater? I FORM Kostdagbog hjælper dig med at holde styr på din kost og balancen mellem protein, kulhydrater og fedt. Log din træning, og lad os guide dig til det rette kalorieindtag!

Prøv I FORM Kostdagbog 5 dage gratis

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...