Hold vægten ferien igennem: 7 simple tips

Sommerferien venter lige om hjørnet, og traditionen tro byder den sandsynligvis på ekstra kalorierige fristelser. Med disse 7 simple tips er du bedre gearet til at holde vægten ferien igennem!

29. juni 2016 af Elisa Nadire Caeli

Tip # 1. Ingen sommer uden is – men der er altså stor forskel på, hvilken type is du kaster dig over. En Daim vaffelis koster dig eksempelvis hele 340 kalorier, mens en Filur-is nærmest ikke kan ses i dit kalorieregnskab med sine blot 40 kalorier. Hvis gammeldags flødeis alligevel trækker for meget, så prøv at vælge færre kugler, drop guf og syltetøj, og spis fra et bæger i stedet for i en vaffel – det sparer dig for mange kalorier. [Læs også: Kend din is: Hvilken er den fedeste?]

Tip # 2. Du kan sagtens træne i ferien – uanset du er på telttur i de norske fjelde, på safarirejse i Afrika eller ferierer ved den spanske solkyst og ikke lige kan komme ned i det lokale center. Med et par løbesko og shorts i kufferten kommer du langt. Øvelser som squat, lunges, push-ups og sit-ups er desuden ”gratis” og kan laves hvor som helst. Al motion tæller mod kalorierne: Du kan eksempelvis gå i stedet for at køre, når det er muligt, og du kan bruge hotellets trapper i stedet for elevatoren. [Læs også: Bliv stærk med squats]

Tip # 3. Lange sommeraftener foran grillen er uundværligt, men med få enkle metoder kan du minimere dit kalorieindtag – uden det bliver kedeligt! Kylling, tunbøf og mørbradbøf er ekstremt lækre, mættende og fedtfattige alternativer til grillpølserne. Og med grøntsager som tilbehør – pakket i folie, så du kan undlade at pensle dem med et dryppende lag olie – har du et ret sundt og kaloriefattigt måltid mad. Her er mådehold dog også en faktor – hyg dig, spis langsomt og stop, inden du føler dig stopmæt. [Læs også: Grillmad med sundt tilbehør]

Tip # 4. Vand, vand og masser af vand! Der er utallige fordele ved den absolut kaloriefrie drik – blandt andet giver vand mæthedsfornemmelse. Drik et stort glas vand, når du står op om morgenen, så du ikke går helt amok i sommerferiehotellets morgenmadsbuffet. [Læs også: 10 gode grunde til at drikke mere vand]

Tip # 5. Tjek varedeklarationerne, vælg lettere alternativer til fede varer, og spar kalorier i regnskabet. Der er eksempelvis stor forskel på, om du snupper en iskaffe med 2 dl skummetmælk (70 kalorier og 0,2 g fedt) eller 2 dl sødmælk (125 kalorier og 6,8 g fedt), når du hygger dig i solen med vennerne eller veninderne. [Læs også: Det sunde barometer. I FORM Kostdagbog giver overblik over både kalorier og sundhed i maden]

Tip # 6. Sult frister de fleste af os til at køre noget usundt indenbords for at tilfredsstille maven – hurtigt! Undgå pølsevognens og iskioskens fede fristelser ved at tage en sund madpakke med, når du er på tur, ved stranden osv. [Læs også: Hvad er en god, sund madpakke?]

Tip # 7. Ingen sommer uden koldskål! Men koldskål er en sand kaloriebombesommerklassiker – og det gør især kammerjunkerne sig skyldige i. Top din koldskål med et lettere alternativ som eksempelvis jordbær og fiberkost, eller kreer en hjemmelavet variant af koldskål med et lavere sukkerindhold. [Her finder du opskrifter på ti lækre alternative varianter]

Sådan får du succes med dit løb

Måske er du interesseret i...