Slank, blond kvinde løber
© Colourbox

HIIT-træning er mere effektivt end løb

Hvis det kniber med at finde tid til træningen, skal du måske overveje at skifte løbeturen ud med HIIT-træning. Se, hvor meget mere du forbrænder her!

3. juli 2016 af Anja Bruneskjold

Er du også er på udkig efter et alternativ til din sædvanlige løbetur, OG vil du samtidig gerne have dobbelt så meget ud af din tid? Så vil denne træningsform være lige noget for dig.

Det er ikke nogen nyhed, at HIIT-træning er én af de mest effektive former for træning. Men du var måske ikke klar over, at du faktisk kan forbrænde op til dobbelt så mange kalorier som ved løb.

En undersøgelse fra University of Wisconsin-La Crosse viser, hvad en lille gruppe testpersoner, i 20 minutter og med deres egen kropsvægt, fik ud af at lave diverse kredsløbsøvelser. Testpersonerne skulle bl.a. lave øvelser som burpees, pushups, lunges og squats i 20 sekunder ad gangen. Derefter skulle de holde 10 sekunders pause. Hver øvelse blev lavet i intervaller á fire til fem minutter, før testpersonerne måtte gå videre til en ny øvelse.

HIIT forbrænder 15 kalorier i minuttet

Efter 20 minutters benhård HIIT-træning viste det sig, at deltagerne i gennemsnit havde forbrændt omkring 15 kalorier i minuttet. Det er næsten dobbelt så mange kalorier, som man ville forbrænde ved løb.

Folkene bag undersøgelsen peger på, at det særligt er den hårde indsats, der er afgørende, når du vil af med de ekstra kalorier. Testpersonerne var alle i almindelig, fin form, men de, som forbrændte flest kalorier, var personerne, der lagde den største indsats, var udmattede og næsten havde det ubehageligt, da de 20 minutter var gået.

Samme udmattende følelse er vanskelig at opnå ved løb, fordi du kun i begrænset omfang kan holde det høje tempo.

Sådan får du succes med dit løb

Måske er du interesseret i...