Kvinde i fitnesscenter med håndklæde over skulderen og drikkedunk i hånden
© iStock

Denne type cardio-træning forbrænder flest kalorier

Vil du også gerne vide, hvilken type cardio-træning, der forbrænder flest kalorier? Så læs med her!

27. august 2015 af Anja Bruneskjold

Det er ikke helt ligegyldigt, hvilken form for cardio-træning, du vælger, hvis du gerne vil forbrænde så mange kalorier som overhovedet muligt. 

De fleste enten løber eller spinner, når de skal forbrænde kalorier. Det er også en rigtig god idé, men hvis du gerne vil tabe dig, opnår du det bedste resultat hvis du kombinerer din cardio-træning med masser af styrketræning. Jo mere muskelmasse du har, jo højere vil din forbrænding også være.

Et godt tip til at forbrænde lidt ekstra, er at du giver den ekstra gas de sidste fem minutter af din træning. Det er en god ide af to årsager:

  1. Du er godt varm og risikerer derfor ikke skader, selv om du giver den maks gas.
  2. Efter de 5 minutters turbotræning skulle du gerne være så flad, at du ikke orker at træne længere.

Herunder har vi estimeret hvad 5 minutters aktivitet med de forskellige træningsformer (for en person på 65 kg) ca. giver på forbrændingsbarometeret.


Cykling med 22-25 km/t: 52 kcal

Løb med ca. 9 km/t: 49 kcal.

Ro-maskine: 49 kcal.

Zumba eller aerobic: 39 kcal.

Bikram- eller hot yoga: 34 kcal.

Step-maskine: 34 kcal.

Svømning i moderat tempo: 30 kcal.

Vægtløftning: 30 kcal.

Tennis: 30 kcal.

Klatring: 29 kcal.

Ashtanga-yoga: 25 kcal.

Pilates: 25 kcal.

Meget hurtig gang med ca. 6 km/t: 25 kcal.


Prøv vores gratis kalorieberegner her.


Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler