© Colourbox

Viljestyrke til vægttab

Er din slankekur ved at køre af sporet? Måske vil du for meget på samme tid. Der er nemlig grænser for, hvor mange vaner vi har viljestyrke til at ændre ad gangen. .

11. maj 2017 af Elisa Nadire Caeli

Du har brug for din viljestyrke, når du oplever en eller anden form for modstand. Den amerikanske sundhedsekspert, Chris MacDonald definerer viljestyrke på denne måde: "Viljestyrke handler om at gøre ting du ikke har lyst til, men viljestyrke handler også om at lade være med at gøre ting, som du har lyst til."

Du skal måske bruge viljestyrke til at komme afsted til træning og til at lade være med at spise det stykke kage, der står foran dig. Hvornår du personligt har brug for din viljestyrke afhænger blandt andet af, hvad der er ubehageligt og vanskeligt for dig på vejen mod dine drømme og mål. Det kræver eksempelvis ikke viljestyrke at lade være med at spise en flødebolle med kokos, hvis du ikke kan lide kokos.

Du har kun en vis portion viljestyrke

Hvis din dag består af for meget modstand og for mange svære beslutninger, vil din viljestyrke sandsynligvis på et tidspunkt slippe op. Du bliver mere tilbøjelig til at følge din lyst og spise det stykke kage til aften, som du ellers havde viljestyrke nok til at undlade at spise efter frokost. Vi har kun en vis portion viljestyrke til dagens udfordringer – lidt ligesom en muskel bliver viljestyrken træt og har brug for pause. Derfor er det vigtigt at spare på den, så den holder hele dagen.

Spar på din viljestyrke

Du kan spare på din viljestyrke ved at bruge strategier til at ændre dårlige vaner. Vil du eksempelvis gerne stoppe med at spise chokolade om aftenen, så lad være med at have chokolade i dit hjem i en periode, til du har ændret denne vane. På den måde skal du ikke bruge viljestyrke til at lade chokoladen være, men kan bruge den på noget andet – for eksempel at komme afsted til træning.

Mange har også en tendens til at ville ændre det hele på en gang, og det er sjældent en god idé. Nøjes med at ændre en eller få vaner ad gangen, og sæt dig nogle delmål. Når du har ændret en vane og nået et delmål, kan du gå et skridt videre til næste delmål – og i sidste ende nå dit slutmål.

Kilde: www.dr.dk

I FORM anbefaler 

Indtager du for mange kalorier i løbet af dagen? Hvad enten du ønsker at tabe dig eller holde en stabil vægt, er I FORM Kostdagbog et ideelt redskab, til at skabe overblik over din kost og holde styr på dit daglige kalorieindtag. 

Prøv I FORM Kostdagbog 5 dage gratis 

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...