© Colourbox

Undgå ekstra feriekilo med ”moderation” i kufferten

De fleste af os ønsker at vedligeholde vægten henover ferien, og det kan nærmest allerede se umuligt ud på forhånd at holde den sunde linje og samtidig nyde ferien. For hvordan undgår du sprøde crêpes i Paris eller ananas-cheesecake på Hawaii? Svaret er, at det gør du ikke!

16. juni 2017 af Elisa Nadire Caeli

Ofte handler det lige så meget – hvis ikke mere – om, hvor meget du spiser, som hvad du spiser. Du er på ferie for himlens skyld, så lad være med at fratage dig selv fornøjelsen ved lækker mad. Tricket er at tage mådehold med i baglommen og at smage på de dejlige fødevarer i stedet for at grovæde dem. 

Pas på med at overforbruge mad

En undersøgelse viser tendens til overforbrug, når vi spiser ude, og alligevel spiser vi normale mængder mad ved dagens andre måltider. Samtidig serverer restauranterne ofte store måltider, og vi har jo lært at spise op – ikke? Regnestykket bliver en overflod af kalorier og fedt den dag. Customized menuer og portionsstørrelser er ved at blive mere og mere almindeligt, og det er også ved at blive mere normalt at få resterne af sit måltid doggy-bagged – særligt når vi kigger uden for Danmark. Skær ned på portionsstørrelserne, bestil sunde valg, der appellerer til dig, når det er muligt, eller spar kalorier ved blot at vælge en sundere dip eller sauce.

Gå på opdagelse – også i frugt og grønt-afdelingen

Et andet hemmelige våben mod kalorierne er gåture. Når du er på opdagelse nye steder, går du ofte rigtig meget, og det kan i høj grad opveje eventuelle ekstra kalorier. Så tag gerne en ekstra spadseretur efter middagen, gør brug af muligheden for en svømmetur i hotelpoolen, og gå måske en tur i morgensolen – og husk at tage vand med dig overalt.

De anbefalede seks portioner frugt og grønt om dagen gælder i øvrigt også i udlandet, og det kan endda blive en sjov oplevelse i sig selv at prøve eksotiske frugter og grøntsager, som du ikke ser på de danske frugt og grønt-hylder. Varedeklarationerne er bare ikke altid så informative, som vi er vant til. Ønsker du at kende næringsindholdet i de fødevarer, du støder på, kan du finde de fleste svar i Kostdagbogens app.

I FORM anbefaler 
Indtager du for mange kalorier i løbet af dagen? Hvad enten du ønsker at tabe dig eller holde en stabil vægt, er I FORM Kostdagbog et ideelt redskab, til at skabe overblik over din kost og holde styr på dit daglige kalorieindtag. 

Prøv I FORM Kostdagbog 5 dage gratis

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...