© Colourbox

Tab dig med en mental makeover

Hvis du vil tabe dig og bevare din motivation til sund kost og træning længere end én uge, er det vigtigt, at du indstiller dig mentalt, for nøglen til vægttab findes i dit hoved. En mental makeover kan hjælpe dig med at bryde gamle dårlige vaner og ændre livsstil på den lange bane, så de tabte kilo ikke vender tilbage. Her får du ni tip.

10. maj 2017 af Elisa Nadire Caeli


Tip 1. Formuler mål for dit vægttab:

Hvorfor ønsker du at tabe dig? Ønsker du at se bedre ud? Er du træt og uoplagt? Er dit blodtryk for højt? Når du kender de reelle fordele, bliver det nemmere for dig at motivere dig selv til træning og sund kost.

Tip 2. Få rådgivning af en diætist:

Grunden til, at mange giver op, er, at de følger en kur, der ikke passer til dem. En diætist kan hjælpe dig med at få gode vaner, der passer til din livsstil og dine behov med fødevarer, du godt kan lide.

Tip 3. Læg en kostplan:

Forbered dig uge for uge med en kostplan. Når du har en plan, kan du nemmere undgå at falde for supermarkedets fristelser. Skal du spise ude i ugens løb, kan du tjekke menukortet ud på forhånd og vælge et sundt måltid.  

Tip 4. Invester i en personlig træner:

Motion er en vigtig del af et vægttab. En personlig træner kan hjælpe dig i gang med en træningsplan, der passer til dig og din kalender. Skriv træning ind i din kalender på samme måde som en frisøraftale eller tid ved tandlægen – så er du mere tilbøjelig til at overholde det.

Tip 5. Log din kost og træning:

Brug eksempelvis en app som Kostdagbogen, hvor kalorieregnskabet udregnes automatisk, når du indtaster eller scanner din kost og din træning. På den måde kan du opdage mønstre, analysere på dine vaner og opbygge nye sunde rutiner. Måske er det også din undskyldning for endelig at få købt en ny iPhone ;) 

Tip 6. Vær realistisk med din tidsplan:

Lad være med at sætte uopnåelige mål som at tabe sig 5 kilo på 10 dage. Det er bedre at fokusere på delmål som at tabe ½-1 kilo om ugen, til du har nået dit endelige mål. Det samme gælder din træning. Lad være med at kaste dig ud i et maratonløb på første dag. 

Tip 7. Tro på dig selv:

Det er måske ikke lykkedes for dig at tabe dig tidligere, men det betyder ikke, at det ikke lykkes denne gang. Forbliv positiv, også selvom der er dage, hvor du måske kommer til at springe træningen over eller ikke lige spiser efter planen. Kom tilbage på sporet næste dag i stedet for at blive sur på dig selv.

Tip 8. Motiver dig selv med belønninger:

Planlæg små belønninger til dig selv for hvert delmål, du når. Nej, ikke en cupcake – men eksempelvis en lækker ansigtsbehandling, en billet til en fed koncert eller en ny bluse. Skriv dine belønninger ned i din plan, så de synligt kan motivere dig.

Tip 9. Få støtte af familie og venner:

Du behøver ikke at annoncere din kost på Facebook eller til hele verden, men det kan være en god idé at søge støtte og opmuntring til din livsstilsændring fra familie og venner. Hvis de ved, hvad det betyder for dig, har de nemmere ved at hjælpe dig med at holde dig på sporet.

Prøv I FORM Kostdagbogens forum, hvor du kan søge efter træningsvenner og sparre med andre om kost og træning.>>


Kilde:www.everydayhealth.com 

I FORM anbefaler 

Ønsker du et seriøst vægttab, så anbefaler vi dig at bruge I FORM Kostdagbog. Med afsæt i din kost og daglige kalorieindtag, guider vi dig sikkert mod dit ønskede vægttab, uden at du behøver at gå på kompromis med dine daglige rutiner. 

 Prøv I FORM Kostdagbog 5 dage gratis

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...