Læs også

Planken opad

Maveakademiet: Planken

Del 5, øvelse 25, fokus-øvelse

4. august 2015

Oprindelig er planken en yogaøvelse. Senere har pilates, undskyld udtrykket, planket øvelsen, og i dag indgår den i mange slags stabilitetstræning, fordi den er eminent til at give styrke i den dybe tværgående mavemuskel og desuden i skuldre og ryg.

Bemærk, at det er en statisk øvelse: Det gælder om at stå i stillingen i et vist tidsrum med kroppen i en ret linje, præcis som en planke. Øvelsen findes i et væld af varianter, men her skal du lave den klassiske med albuer og tæer i gulvet og ansigtet nedad. For at komme i stilling skal du lægge dig på maven med foldede hænder foran dig, så du hviler på albuerne og underarmene og albuerne er lige under dine skuldre.

Spænd i maven, og stræk og løft hoften, så du står på albuer og tæer og dine ben kommer op i lige forlængelse af nakke og ryg. Hold stillingen, så længe det fremgår af dit program (eller indtil du ikke kan mere).

Muskler: Den dybe tværgående mavemuskel og skuldre og ryg.

Se resten af øvelserne fra del 5 her.


Tilbage til hovedoversigten.

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvilken distance drømmer du om at løbe i år?


I FORM anbefaler