Kvinde måler mavefedt med målebånd
© Colourbox

For meget mavefedt? Her går det galt!

Se her, hvordan du undgår at få for meget af det farlige mavefedt.

29. september 2016 af Martin Kreutzer / Aktiv Træning

Disse faktorer øger din risiko for at få for meget af det farlige mavefedt.

For mange kulhydrater

Når du indtager for mange kulhydrater, ryger dit blodsukker i vejret. Det er en tilstand, som kroppen ikke tåler på den lange bane. Kroppen reagerer på de hyppige blodsukkerstigninger ved at deponere overskudskalorierne som fedt i bughulen. Husk, at ikke kun sukker, slik og sodavand kan være en faldgrube – det gælder derimod alle typer kulhydrater, inklusive frugt, rugbrød og andre umiddelbart sunde kilder.

Få has på mavefedtet med I FORMs 7 dages kostplan

For meget alkohol

Øl, vin og spiritus er rigtig skidt for maven. Alkohol har vist sig at bremse forbrændingen af kroppens næringsstoffer. I stedet sender kroppen overskydende næring i depot der, hvor det er lettest at afsætte. Og her er bughulen det oplagte sted, fordi store blodkar strømmer igennem den.

Stress

Er du stresset, kan det være ren gift for maven på mere end én måde. Du risikerer at få ondt i maven, løs mave og forstoppelse, men undersøgelser har også vist, at den psykiske overbelastning ligefrem kan øge mængden af fedt i bughulen. Årsagen er den massive udskillelse af stresshormoner, som stimulerer til øget fedtophobning.

Manglende fysisk aktivitet

Motion er helt afgørende, hvis du vil undgå, at bughulefedtet hober sig op – og dit bedste våben til at slippe af med det igen.


--

I FORM anbefaler 

 I FORM Kostdagbogen er til dig, der elsker god mad, men gerne vil passe på kalorierne.

 I FORM Kostdagbog er nem at bruge, og du får hurtigt en stor forståelse for din kost og kalorieindtag. 

Prøv I FORM Kostdagbog 5 dage gratis 

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...