Den lette vej til let mad

Fed mad laves ikke i køkkenet. Den købes i supermarkedet. Hvis ikke du checker varernes fedtindhold, allerede når du er på indkøb, er det så godt som umuligt for dig at lave sund og slankende mad. Desværre er det ikke så let at se, om den enkelte vare er fedtfattig.

1. januar 2012 af I FORM

Hvis du tror, at det besværlige ved sund mad er at finde en god opskrift og så lave retten, så tager du fejl. Den største udfordring for dig, der har valgt at spise sundt og fedtfattigt, møder du allerede i supermarkedet. De valg, du træffer her, afgør nemlig 100 %, om din mad bliver for fed eller fornuftig.

Det siger sig selv, at du ikke kan lave fedtfattig mad af fede fødevarer. Alligevel kender du sikkert til, at indkøbsposernes indhold ligger meget langt fra eksperternes formaninger om kostpyramider og et frugt- og grønsagsforbrug på "seks om dagen".

Problemet er, at løbet er kørt, når først du står hjemme i køkkenet med ærmerne smøget op. Derfor skal du tænke dig om, når du udvælger råvarerne. Vi taler ikke om økologi, dyrevelfærd eller pris. Vi taler om varernes fedtindhold og din egen sundhed.

Pas på med fedtet

Først og fremmest skal vi slå fast, at det ikke er uden grund, hvis du synes, det er svært at købe rigtigt ind. Selv om alle fødevarer skal have en varedeklaration, har producenterne gjort alt for at give dig så lidt reel information som muligt. Og de informationer, du får, fortæller dig ikke meget om, hvordan maden påvirker din sundhed.

Selvfølgelig skal du spise varieret, så du får de vitaminer og mineraler, din krop har brug for. Det kan de fleste finde ud af. Problemet opstår, når vi skal finde ud af, hvor fed maden er. Her er der kun ét mål, der virker: Fedtindholdet i gram pr. 100 gram af fødevaren. Med denne værdi som udgangspunkt kan du lynhurtigt screene en given fødevare for, om den er et fornuftigt valg eller om den bør forblive på butikshylden. Hjerteforeningen har defineret en stribe grænseværdier for, hvornår en fødevare inden for en given fødevare er tilpas mager. Holder fødevaren sig inden for den værdi, kan du med god samvittighed snuppe den med hjem.

  • Brød: 5 gram
  • Mælk og mælke-produkter: 1,5 gram

  • Ost: 18 gram/30+
  • Kød og kødpålæg: 12 gram
  • Morgenmadsprodukter: 10 gram
  • Færdigretter og dressinger: 5 gram
  • Fisk (uden panering): Ingen øvre grænse.

Måske er du interesseret i...

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen