Kvinder spiser gøntsager
© iStock

5 slanke-myter, du skal glemme alt om

Disse myter kan spænde ben for dit vægttab.

15. januar 2017 af Anna Sjøstrøm

Der findes utallige myter om vægttab, som slet ikke passer. Og det ville da være ærgerligt at have okset rundt og gjort alverdens ting uden nogen nytte. Derfor sparer vi dig her for de 5 mest udbredte myter om vægttab.

1. Fedt gør dig tyk

Du bliver ikke tyk af fedt i maden. I hvert fald ikke så længe du holder indtaget på et rimeligt niveau. Faktisk har din krop og hjerne brug for det gode fedt fra eksempelvis nødder, avocado og olie.

Find lækre opskrifter med avocado her.

2. Du skal drikke 2 liter vand om dagen

Der er ingen tvivl om, at det er vigtigt at holde sin krop hydreret. Så hvis du har på fornemmelsen, at du ikke drikker nok vand i løbet af dagen, kan det være en god ide at huske dig selv på det. Men det er altså ikke nødvendigt at drikke 2 liter vand om dagen for at tabe sig.

3. Træning er kun for unge mennesker

Mange mennesker tror, at de ikke kan begynde at træne i en sen alder. At det hører ungdommen til. Forkert igen. Forskning viser, at folk, der begynder at træne i en sen alder får særlig god effekt af deres træning og desuden lever længere end deres jævnaldrende.

4. Det skal være hårdt at tabe sig

Det er en udbredt misforståelse, at det skal gøre ondt, før det gør godt. Hvis du overanstrenger din krop over en længere periode, er der nemlig større risiko for, at du får skader.

5. Man taber sig af træning

Træning er godt for alle mennesker, for det holder kroppen fit, styrker muskler og led, og forlænger dit liv. Men træning alene giver dig ikke et vægttab. Du bliver nødt til også at skære ned på indtaget af kalorier for at tabe kiloene på sidebenene.

Sådan får du succes med dit løb

Måske er du interesseret i...