Kvinde står på vægt med målebånd

Kalorietælling er ikke altid vejen frem, hvis du vil tabe dig. 

© iStock

3 fejl ved at tælle kalorier

Undrer du dig over, at du ikke taber dig, selvom du holder styr på hver eneste kalorie, der ryger indenbords? Se her, hvad der går galt!

2. marts 2017 af Jeanette Linder

Mange kaster sig over kalorietælling, når de vil smide et par kilo, men faktisk kan metoden ende med at stå i vejen for vægttabet. Her er tre ulemper ved tælleriet – og hvad du kan gøre i stedet.

Det får dig til at savne kage

Når du tæller kalorier, får de tunge sager som slik og kage status af noget uopnåeligt, du slet ikke må røre. Hvis det så sker alligevel, føler du dig ude af kontrol og risikerer at opgive kuren.

Det kan du gøre: Du kan sagtens lade kalorietung mad indgå i din kost og stadig tabe dig. Men i stedet for automatisk at gribe ud efter slikket på jobbet, så planlæg bestemte tidspunkter, hvor du virkelig vil nyde et stykke af din yndlingskage.

Det gør træning til en straf

Træning bliver nemt en måde at ”tjene” kalorier på, hvis du har et dagligt regnskab, der skal gå op. Det kan gøre turen i fitnesscenteret til noget negativt, der føles som en straf.

Det kan du gøre: Find ud af, hvilken type motion du virkelig elsker – uanset hvor mange kalorier den forbrænder. I længden bliver det nemmere for dig at holde fast i træningen, når du har positive følelser omkring den.

Det løser ikke følelsesmæssig spisning

Selvom du sparer kalorier ved at udskifte slikskålen med gulerodsstave, når du trøstespiser, så løser det ikke selve problemet - nemlig at du lader dine følelser styre dine spisevaner.

Det kan du gøre: Tænk over, hvornår du især tyr til snacks. Er det når du keder dig? Er du stresset? Er du træt? Derefter kan du forebygge trangen ved at lave noget andet end at spise, - fx tage et varmt bad, gå en tur eller se noget sjovt på tv. 

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...