To traditionelle løbesko fra hhv. New Balance WR1226(tv) og Nike Zoom Structure(th). Læs mere om dem i I FORMs store sko test.

Fordele ved traditionelle løbesko

Den store fordel ved traditionelle løbesko er, at du ikke behøver at arbejde bevidst med din løbestil, men bare kan trække i skoene og komme af sted.

1. juni 2011 af I FORM

Sådan er skoene

Et par traditionelle løbesko, der passer perfekt til din fod og løbestil, sikrer dig masser af støtte og god stødabsorbering. De er skabt til at lette belastningen fra de mange stød, du får op igennem kroppen.

Se fordelene ved forfodssko


Få naturligt løb helt ind under huden og se, hvordan du kommer i gang - smugkig i det nye I FORM-blad


I FORM + Flad mave-sæt for kun 79,50 kr.


Sådan skal du løbe i dem

Skoene beskytter i princippet dine led og sener så godt, at du kan løbe, som det falder dig nemmest. Når du løber i de moderne løbesko med forholdsvis høje hæle fulde af stødabsorbering, vil du dog typisk lande på hælen med et næsten strakt ben foran kroppens tyngdepunkt.

var atoshoConfig = {
closeOnOverlayClick: true
};


Det vinder du

Løbestilen er muligvis ikke helt så effektiv som den mere naturlige løbestil, men den virker altså stadig for langt de fleste – også for utallige eliteløbere. Den store fordel er, at du ikke behøver at arbejde bevidst med din løbestil, men bare kan trække i skoene og komme af sted.

Derfor skal du tænke dig om

Undersøgelser viser, at det kan være ekstra belastende for din krop at lande på hælen, som de almindelige sko er bedst egnet til. Du risikerer trods gode sko at sende uhensigtsmæssige stød op i knogler og led, der på sigt kan blive skadet. De moderne løbesko holder desuden så godt på fødderne, at de ikke behøver at arbejde meget selv. Muskulaturen kan blive så doven, at det skader din løbestil.

Sådan får du succes med dit løb

Måske er du interesseret i...