Find din løbestil

Når du skal købe nye løbesko, er det første og vigtigste, du skal vide, hvilken løbestil du har – altså, hvordan din fod reagerer, når du løber. Hvis du ikke kender din løbestil, kan du få den analyseret på løbebånd i en løbebutik.

9. april 2013 af I FORM

Du kan have fire forskellige løbesile:


Neutral pronation: Du lander på ydersiden af hælen, hvorefter du afvikler ind over foden, evt. med et lille vrik. Løbestilen er typisk for kvinder, der hverken er platfodede eller har en høj svang.
Let pronation: Her lander du på ydersiden af hælen og laver et lille vrik indad. Hvis du har tendens til platfod, vil du sandsynligvis være let proneret.
Kraftig pronation: Hvis du pronerer kraftigt, løber du med en markant rotation af foden, som let kan give skader, hvis du ikke har de rigtige sko. Hvis du er platfodet, pronerer du sandsynligvis kraftigt.
Forfod- og midtfodsløb: Du lander ikke på hælen, som mange traditionelt gør. Din landing sker på midtfoden, hvorefter du ruller ud over tæerne samtidig med, at hælen går lidt og hurtigt i bund – det er vigtigt, at din hæl når at røre jorden lidt, for hvis du løber såkaldt ”balletløb,” belaster du forfoden alt for meget.

Sådan får du succes med dit løb

Måske er du interesseret i...