Dét skal du kigge efter i din nye løbesko

Du skal være opmærksom på flere forskellige ting, når du skal shoppe din nye løbesko.

9. april 2013 af I FORM

FÅ EN SKO, DER PASSER

Når du løber meget lange ture, hæver din fod sig, og svangen falder lidt ned. Derfor skal du have en større sko, hvis du ofte løber langt:
- Hvis du løber max 15 km pr. tur, skal du have 0,5 cm fra tå til sko.
- Hvis du løber mere end 15 km pr. tur, skal du have 1 cm fra tå til sko.

MATERIALET i overdelen skal være elastisk, så det kan give sig i forhold til din fod. Hvis du har knyster, skal du være særligt opmærksom på fleksibiliteten.
VÆGTEN kan især være afgørende, hvis du skal løbe hurtigt. 50 g ekstra vægt kan give et merarbejde på flere 100 kilo på en almindelig løbetur. Jo mere stødabsorbering og jo mere pronationsstøtte du skal have, des mere vil skoen veje.
HÆLKAPPEN skal helst give et fast greb om hælen, så foden bliver stabiliseret i sin afvikling og ikke glider rundt. Hælkappen skal typisk føles solid og må ikke være for blød at klemme på. Vær opmærksom på, at kappen ikke irriterer akillessenen, for det kan give slemme problemer.
STØDABSORBERING er meget individuelt fra løber til løber. Der er nemlig stor forskel på, hvor blød absorberingen føles, og den kan sagtens være god, selv om den er fast. Typisk vil en blød sko være god til langdistance, mens en hårdere sko vil føles mere kontant og hurtig.
SÅLEN er typisk mest fleksibel i en sko til en neutral løbestil, hvor foden kan “tåle” at arbejde naturligt. Hvis du overpronerer, skal din sko være mere stabil, hvilket sker med en kile i sålen, der gør den stivere, så den kan styre din fods overpronation.
TÅBOKSEN skal beskytte tæerne mod stød, men tæerne må ikke blive klemt. Læg mærke til, om du kan sprede tæerne i skoen. Flere typer løbesko kan efterhånden fås i flere bredder, hvis du har en bred forfod.

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...