Cookie- og privatlivspolitik






Yoga-øvelser

Yoga: Solhilsen

Solhilsen er en yogaøvelsesrække, hvor du skal indpasse øvelserne efter dit åndedræt. Solhilsen giver energi og er en god morgenøvelse. Den fungerer også fint som opvarmning. Se øvelserne her:

Lav øvelserne 1-8 ud i et stræk og gentag derefter, så du laver i alt fem omgange. Det kan kræve stor koncentration at ånde ind og ud på de rigtige tidspunkter, men efter kort tid føles det helt naturligt.

1. Armene op

Stå med ret ryg og samlede fødder. Spred tæerne, og spænd op i lårmuskulaturen. Ånd ind, og løft armene op over hovedet fra siden. Saml håndfladerne, uden at du hæver skuldrene. Kig på tommerfingrene.

2. Bøj dig fremover

Ånd ud, og lad overkroppen falde forover. Hold ryggen lang og lige, og spred tæerne. Slap af i nakke og skuldre, og spænd op i lårmuskulaturen. Forsøg at nå gulvet med håndfladerne eller fingerspidserne.

3. Stræk ryggen fremad

Ånd ind, og stræk ryggen fremad. Stræk dine arme ud, så de "skubber" ryggen fremad - alternativt kan du placere hænderne på skinnebenene, hvis du ikke kan nå gulvet med håndfladerne. Det vigtigste er, at du har følelsen af en stærk mavemuskulatur. Spænd også lårmuskulaturen, og hav følelsen af, at du løfter knæskallerne op.

4. Ned på tæer og håndflader

Ånd ud, og sæt håndfladerne i måtten. Hop bagud på fødderne, og hvil på tåspidserne med en hoftebreddes afstand mellem fødderne. Hold albuerne tæt ind til kroppen, og slap af i nakken. Skuldre og albuer skal være i en 90-graders vinkel. Hold ryggen rank, og pas på ikke at "hænge" i lænden - bær kroppen med maven og armene.

5. Frem på armene

Ånd ind, og løft overkroppen op på strækte arme. Rul samtidig frem på forsiden af foden, og løft dig op, så knæene slipper underlaget - alternativt kan du lade dem blive i gulvet. Pres skulderbladene bagud.

6. Stræk arme og ben

Ånd ud, og rul tilbage på flad fod - tryk hælene godt ned. Stræk arme og ben helt ud, og spred fingre og tæer. Undgå at svaje i lænden, og slap af i nakken. Bliv i stillingen, mens du tager fem dybe åndedrag.

7. Hop forsigtigt fremad

Ånd ind, og hop forsigtigt fremad på fødderne, så de nu er placeret imellem håndfladerne. Alternativt kan du sætte hænderne på skinnebenene, hvis du ikke kan nå gulvet med håndfladerne. Hold ryggen rank, og spænd op i lårmuskulaturen. Spred tæerne, og pres storetåen godt ned i underlaget.

8. Fald fremover

Ånd ud, og lad overkroppen falde ned over de strakte ben, og sæt håndfladerne eller fingerspidserne i gulvet. Undgå at bøje i knæene, og lad nakke og skuldre være afslappede. Stå sådan ca. fem åndedrag, og afslut så runden med at rette dig op og stå med samlede fødder, rank ryg og armene ned langs siden. Se lige frem.


Meget mere I FORM...

Denne trøje kan blive din

Træningstøj

Denne trøje kan blive din

Når du bestiller 3 nr. af I FORM for kun 129 kr. Lige nu får du nemlig denne fantastiske pink & rosa træningstrøje fra Kari Traa med i købet.

Læs mere og bestil

I FORM nr. 13/2015 er ude nu

Som abonnent kan du også læse dit I FORM på tablet, smartphone eller pc.

I FORM

Mest læste
Yoga: den lille bro

Yoga: den lille bro

Lær øvelsen i seks simple trin og stræk dig fri af stress.

Se øvelsen

Yoga: ploven

Yoga: ploven

Lær at lave ploven i fire nemme trin og stræk dig fri af ...

Se øvelsen

Siddende arm- og rygløft

Siddende arm- og rygløft

Find roen og stræk hele din krop og ryg med ...

Se øvelsen her

Stærk med yoga

Stærk med yoga

Med I FORMs 7 enkle yogaøvelser og en lille ...

Læs mere

Barnets stilling

Barnets stilling

Udnyt muligheden for et stressfrit sind og start dagen i ...

Lær at lave den

Nyeste
Yoga øvelse: Stående rulning

Yoga øvelse: Stående rulning

Varm ryggen og dine led op med øvelsen stående rulning ...

Se øvelsen her

Yoga øvelse: Skulder- og rygåbner

Yoga øvelse: Skulder- og rygåbner

Denne øvelse løsner op for dine spændinger i ryg og ...

Se øvelsen her

Trekantstilling

Trekantstilling

Få energi til hele dagen og stræk kroppen ud med ...

Se øvelsen her

Bredstående fremoverbøjning

Bredstående fremoverbøjning

Denne yoga-øvelse strækker ikke bare din ryg, men også ...

Se øvelsen her

Siddende arm- og rygløft

Siddende arm- og rygløft

Find roen og stræk hele din krop og ryg med ...

Se øvelsen her

Endnu mere I FORM...

Hvad betyder plusset?

Om I FORM

Hvad betyder plusset?

Som abonnent på I FORM har du adgang til alt indhold - et eksklusivt iform.dk.

Læs mere

Følg os på Instagram

Nyhedsbrev

Modtag ugens bedste nyheder, tilbud, konkurrencer og meget mere


Eksklusivt indhold

Gå efter plusset

Benrevolutionen

Fiks dit ømme punkt

Farvel mavedelle

Kost- & træningsplan

Smid fedtet

IFORMs Kostdagbog

Løbeprogram

Sæt fart på de 5 km

Ny løbejakke?

Det skal du se efter