Trekanten, kvinde laver yoga
© Jakob Helbig

Trekanten

Der er ikke dét yoga ikke er godt for. Foruden at strække og styrke ben og ryg, sætter denne yoga-øvelse også fokus på vejrtrækning og fordøjelse. Så er det bare at komme i gang!

8. december 2016 af Sudanne Lidang

Trekanten

Strækker og styrker ben og ryg samt toner taljen, så du får en rank og stærk holdning og kan trække vejret dybt.

Sådan gør du

  • Stå med ca. en benlængdes afstand mellem fødderne, der peger lige frem, og sæt hænderne i hoften 
  • Drej den ene fod udad, så hælen peger ned mod midten af den anden fod 
  • Løft og spred tæerne på den drejede fod, og pres begge fodsåler ned og mod hinanden, som om du lavede rynker mellem fødderne ned i underlaget.
  • Spænd lidt op i lårene 
  • På en indånding løfter du armene ud til siderne med håndfladerne nedad 
  • På en udånding rækker du forreste arm og overkrop så langt ud mod højre som muligt, så du mærker et stræk på siderne af overkroppen
  • Hold den længde resten af øvelsen, og placér så højre hånd på skinnebenet eller anklen. Begge ben er fortsat strakte
  • Den venstre arm strækker du lodret op i luften
  • Rul skuldrene tilbage på ryggen, og forlæng ryggen helt nede fra halebenet
  • Kig op mod den løftede hånd. Forestil dig, at du har en usynlig væg bag dig, så hele bagsiden af kroppen holdes lige
  • Træk ribbenene ind mod rygsøjlen, og træk halebenet ind under kroppen.

Bliv i stillingen i ca. 5 dybe åndedrag. Når du skal ud af stillingen, spænder du op i lårene og presser fødderne ned i underlaget, så du kommer op til stående position. Stille og roligt gentager du øvelsen til den anden side.

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...