Læs også

Dynamisk båd, kvinde laver yoga

Dynamisk båd

Fisken, kvinde laver yoga
© Jakob Helbig

Fisken

Tænker du nogensinde over din vejrtrækning? Det burde du! Ved at trække vejret bare en lille smule bedre, kan du få det meget bedre. Denne yoga-øvelse hjælper dig til at forbedre kvaliteten af din vejrtrækning.

8. december 2016 af Susanne Lidang

Fisken

Strækker brystet og åbner kraveben og skuldre. Forbedrer kvaliteten af vejrtrækningen.

Derfor er det super vigtigt, at trække vejret dybt.

Sådan gør du

  • Lig på ryggen med armene langs siderne af kroppen med håndfladerne nedad 
  • Bøj det ene knæ, sæt foden i underlaget, så du kan løfte enden, og flyt dine hænder ind under ballerne 
  • Håndfladerne er i underlaget, så ballerne ligger oven på dine håndrygge og håndled, når du sænker dem ned. Hænderne er så vidt muligt ved siden af hinanden 
  • Stræk nu benene, hold dem samlede, og fleks fødderne, så tæerne peger opad 
  • På en indånding presser du albuerne alt, hvad du kan, ned i jorden, så bryst og nakkehvirvler løfter sig fra jorden. Det er o.k., hvis også hovedet løfter sig 
  • Gør det det, er det meget vigtigt at give helt slip i nakken og lade hovedet hænge, så du undgår at spænde op i nakken 
  • Træk vejret roligt, og slap af i ansigtet. 
Bliv i stillingen i 3-5 fulde vejrtrækninger, inden du på en udånding langsomt ruller ned igen.
Lig et øjeblik. Gentag evt. øvelsen 1-2 gange.


Begyndertip
Er du nybegynder, er det en god idé at lade toppen af hovedet røre underlaget let – eller du kan bruge et tæppe under hovedet.

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...