Yogainstruktør Susanne Lidang viser her øvelsen Stående due.

Yogainstruktør Susanne Lidang viser her øvelsen Stående due.

© Thomas Dahl

Yoga for løbere: Sådan laver du øvelsen Stående due

Yogaøvelsen Stående due forbedrer bevægeligheden i hofteleddet ved at strække, åbne og smidiggøre den dybe hoftebøjer. Det gavner knæ, ryg og skuldre, giver bedre restitution og nattesøvn. Øvelsen giver desuden et stræk i ballen.

19. august 2016 af Susanne Lidang

Stående due

Sådan gør du:

Stå med parallelle fødder i hoftebreddes afstand.

  • Bøj ned i knæene, som om du skulle sætte dig ned på en usynlig stol, og strit godt med bagdelen.
  • Sæt hænderne i hoften.
  • Læg vægten over i venstre ben, og placer ydre højre ankel over venstre knæ med højre fod flekset, så tæerne peger aktivt op mod højre knæ.
  • Armene fører du enten frem foran dig eller op parallelt med ørerne.
  • Kig lige frem, og sug navlen ind og op, så du bevarer længde i ryggen.
  • Hold stillingen i ca. 5 åndedrag, inden du gentager til modsatte side.

Tip

Hvis det er svært at holde balancen, kan du støtte dig til en væg med hænderne, holde fast i et træ, en stolpe eller en bordkant. 

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...